check
היסטוריה של המכון | המכון לחקר הטיפוח בחינוך

Table of Contents

חדשות

כנס HIPPY International 2019 מגיע לירושלים!

1 אפריל, 2019
אנחנו שמחים להכריז שכנס HIPPY International 2019 מגיע לירושלים! מ1-4 לאפריל, 2019, מנהלת תוכנית היפי הבינלאומית מרים ווסטהיימר ומנהלי היפי מכל רחבי העולם יגיעו לישראל למכון שבו התוכנית נוסדה כדי ללמוד, ללמד, לשתף, ולחגוג את הצלחתה ואת תרומתה של התוכנית ב50 שנים האחרונות.

תוכנית HIPPY USA חגגה 30 שנות פעילות וקיבלה ברכות מהילרי קלינטון!

1 נובמבר, 2018

לפני 30 שנה הכירה הילרי קלינטון, שהיתה אז הגברת הראשונה של מדינת ארקנסה, את תוכנית HIPPY של המכון. היא הביאה את התוכנית לארצות הברית, ומאז השתתפו בHIPPY USA מעל 16,000 משפחות. ראו למטה את הברכות של גב' קלינטון על אירוע חגיגת 30 שנה של HIPPY USA!

כנס נקרא יחד בערבית

כנס מנהלים ומורים ערביים ממזרח ירושלים במכון - "יחד נקרא בערבית" מתרחבת!

16 אוקטובר, 2018

ביום שלישי 16/10 אירחנו במכון כ -25 מנהלים ומורים מ 14 בתי ספר ערביים ממזרח ירושלים לחשיפת תכנית "יחד נקרא בערבית". תכנית "יחד נקרא בערבית ",פועלת זו השנה השנייה במזרח ירושלים בשיתוף עם משרד החינוך והעירייה, ומטרתה לקדם ילדים בכיתה א' אשר נמצאים בפער לימודי מול חבריהם. בשנה שעברה פעלה התכנית ב-30 כיתות, ולאור הצלחתה מתרחבת התכנית השנה ל- 90 כיתות. מנהלי בתי הספר הגיעו לשמוע ולהיחשף לתכנית שתגיע גם לבתי הספר שלהם.

בימים אלו אנו עובדים על פיתוח שלב ב' של התכנית , לכיתות ב'.

קרא עוד

היסטוריה של המכון

המכון לחקר הטיפוח בחינוך - ובשמו באנגלית המכון לקידום החדשנות בחינוך - שוקד במשך חמישה עשורים על אותו עניין עצמו: קידום אוכלוסיות מהפריפריה הישראלית בניסיון להבטיח הזדמנות חינוכית שווה לכל. המכון הוקם בשנת 1968 כ"מרכז לחקר חינוכם של תלמידים טעוני-טיפוח" מיסודה של מועצת נשים יהודיות, ארה"ב, ליד בית-הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. אדריכל הקשר בין מועצת נשים יהודיות לבין בית-הספר לחינוך היה מייסדו של בית-הספר באוניברסיטה, פרופ' אלכסנדר דושקין. יוזם הקמת המרכז היה פרופ' שלמה (סימור) פוקס, אז מנהל בית-הספר, שהזמין את הסוציולוג החינוכי פרופ' חיים אדלר לנהלו. בעת הקמתו היו הנושאים המרכזיים למחקר ופיתוח קליטת עלייה ואינטגרציה עדתית, ובמיוחד באינטגרציה וקליטת עלייה מצפון אפריקה.

בתחילת שנות ה-70 הפך המרכז למכון מחקר ליד בית-הספר לחינוך, ונקרא "המכון לחקר הטיפוח בחינוך". פרופ' אדלר סיים את כהונתו כמנהל הראשון של המכון בשנת 1992 ופרופ' עלית אולשטיין מונתה כמנהלת השניה. בשנות התשעים המכון סייע למשרדי ממשלה בפיתוח תכניות לקליטה מבריה"מ ומאתיופיה, אולם לצד זאת צמחו והתפתחו תכניות חינוכיות לטיוב תנאי החינוך באוכלוסייה הערבית והבדואית, כמו גם בקרב קהילות חרדיות ובקרב קבוצות מעוטות יכולת אחרות בעיירות פיתוח ובשכונות.

המכון פיתח תכניות חינוכיות מגיל לידה ועד לאוניברסיטה, שבמרביתן יש רכיב חזק של חונכות וחיזוק מסגרות משפחתיות. ברוח זו הקימה פרופ' אבימה לומברד, ב-1969, את תוכנית האתג"ר כפרויקט עם כמאה משתתפים משכונת התקווה בתל-אביב, והחל ב-1982 היא הפכה להיות תוכנית הבינלאומית HIPPY International. כיום, היא פועלת ב-17 מדינות בעולם עם יותר מ-22,000 משפחות. לפני כשנתיים התרחבנו לראשונה לאפריקה (ליבריה) ובימים אלו אנו יוצרים קשרי עבודה עם מדינות במזרח אסיה ודרום אמריקה. כמו כן, במשך כמעט 40 שנה נהנים עשרות אלפי תלמידים בארץ ובחו"ל מתרומתן של תוכניות יח"ד ו"עצמה לכל", שייסד פרופ' דן דיוויס, תוכניות שהמשיכו למשך שנים רבות תחת הפיקוח האקדמי של פרופ' אולשטיין. המכון הקים מסגרות חינוך, כמו גן-הילדים הרב-תרבותי בהר הצופים (1985), ובית ספר יובל בגבעת רם, שפועל מאז 1980 כפרויקט לחינוך והכשרה מקצועית ומאז 1999 כתיכון. הוא אף פעל להקמת כפר הנוער מנוף בעכו, בו הוא מעורב מעת הקמתו ב-1975 ועד היום. למעשה, המכון פועל בכל מדינת ישראל כמו גם במזרח ירושלים, ובשש יבשות בכל רחבי העולם. כי מציון תצא תורה זה אנחנו.

בשנתיים האחרונות קלט המכון סגל מנהלי חדש, מיכל גולדברג ועידו עמרם, וחווה את הפרישה של הצוות המנהלי הוותיק, איילה ברקוביץ' ונאוה זילברשטיין. קליטתם המוצלחת של מיכל ועידו מסייעת לשדרג את הקיים ולפתח מענים חדשים לצרכים בשטח.