עין יבשה: הסטארט-אפ של בוגרי העברית שהחליט לפתור את הבעיה בלי אף טיפה

23 ספטמבר, 2024
BlinkAid - Israeli startup tackles dry eyes

BlinkAid - Israeli startup tackles dry eyes
מאות מיליוני אנשים, מבוגרים וילדים ברחבי העולם, סובלים מתסמונת העין היבשה, אך רובם כלל לא מודעים לסיבה המפתיעה שהובילה לאותו יובש - הם פשוט לא ממצמצים מספיק. אדם ממצמץ בממוצע בכל כמה שניות, ובערך 15 פעמים בדקה, אך כשאנו יושבים מול מסכים או מבצעים פעולה שבה אנו נדרשים לריכוז גבוה - כמות המצמוצים יורדת באופן משמעותי - וגורמת ליובש בעיניים. סטארט-אפ ישראלי בשם BlinkAid החליט לפתור את הבעיה על ידי גירוי חשמלי שמעודד מצמוץ, הציג פטנטים רשומים בעולם ואב-טיפוס עובד, שעתיד להיות מושק כמוצר בעוד פחות משנתיים. 

לפני כשלוש שנים רז קרל היה סטודנט בשנה האחרונה לתואר כפול בעיצוב תעשייתי בבצלאל, ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית. כמטלת סיום ללימודים הוא נדרש לעצב מוצר חדש, והחליט להתמקד בתחום הרפואה. הוא לא תיאר לעצמו שכמה שנים לאחר מכן אותה מטלת סיום תהפוך לחברת סטארט-אפ בתחום רפואת העין - שבה הוא יהיה מנהל טכנולוגיות ראשי (CTO). כשרז קיבל את אותה מטלה הוא פנה מיד להתייעצות עם אבא של חבר - ד"ר יפתח יסעור, מנהל יחידת האוקולופלסטיקה במרכז הרפואי רבין, שגם הוא בוגר העברית. הוא שאל אותו אם יש בעיה בתחום העיניים שאפשר לסייע בפתרון שלה, וד"ר יסעור, שהבהיר כבר אז "שלא חסרות בעיות", הזמין אותו להתרשמות בבית החולים.

רז הגיע לבילינסון, צפה בניתוחי עיניים ושוחח עם ד"ר יסעור, ד"ר גל אנטמן וד"ר אלון טיאוסנו ממחלקת העיניים בבילינסון על הבעיות הקיימות. "בין הנושאים שהם העלו חזר המון פעמים נושא המצמוץ, ואני הייתי קצת מבולבל. חשבתי שאולי זו בדיחה פנימית או משהו כזה, אבל מתברר שלא - וזו בעיה מאוד רצינית", סיפר רז על המפגש הראשון בבית החולים. באותו שלב החליט רז לצאת לדרך עם הפרויקט שלו - במטרה להיות הראשון שנותן מענה לפתרון הבעיה ולא מעניק טיפול תרופתי סימפטומטי, כמו שקורה היום בשוק. "המון אנשים סובלים מהבעיה הזאת, ורבים אפילו לא מודעים לכך או מטפלים בזה כמו שצריך", אמר רז בפתח השיחה.

ד"ר יסעור, המנהל הרפואי של החברה, סיפר על תחילת הדרך בפרויקט, ואמר כי "ניסינו למצוא פתרון לאנשים עם בעיה של מצמוץ". לדבריו, "בעיה זו מופיעה לרוב אצל חולים עם שיתוק בעצב הפנים, שלא ממצמצים בכלל. למעשה, את הפרויקט התחלנו במחשבה שאנחנו הולכים לטפל באנשים האלה, אך לאט-לאט הבנו שהבעיה הזו באה לידי ביטוי, בייחוד בתקופת הקורונה אצל כל האנשים ששוהים זמן רב מול מסכים".

"מבחינת זיהוי, המשקפיים מקליטים פעילות חשמלית בגוף וסיגנלים חשמליים שעוברים על העצבים בקרבת המשקפיים. ניתן לראות באפליקציה את הסיגנל החשמלי בזמן אמת, וכשהאדם ממצמץ אנחנו מנתחים את ההפרעה בסיגנל - וכך קובעים את אפקטיביות המצמוץ", אומר רז קרל, "מעבר לזה, המשקפיים מסוגלים לגרום לאדם למצמץ הן באמצעות תזכורת - והן ממש בגירוי סגירה של העין. לצופה מהצד זה יכול להיראות כמו קסם, אבל בפועל זה קורה באמצעות מיקרו-זרמים, מעין אותות שעוברים מהמכשיר לעין. "מבחינת העתיד, מדובר בטכנולוגיה שממוקדת כרגע בבעיות יובש בעיניים - אבל יש פה אפשרות לפתור עוד בעיות רבות", הוסיף רז. "אנחנו אוספים סיגנלים מהגוף ומנתחים אותם עם בינה מלאכותית בשביל לתת מידע על מצמוצים, אבל אנחנו מאמינים שעם הטכנולוגיה הזו נדע לזהות ולספק תובנות גם על פעילויות נוספות כמו תנועות עיניים, הירדמות על ההגה, ומגוון התנהגויות אחרות שכבר ראינו בתוך הסיגנל".

יחיעם ספיר, מנכ"ל החברה, ואף הוא בוגר האוניברסיטה העברית, הוסיף כי "למוצר שפותח עד כה יש כבר יכולות רבות שנוגעות לאבחון הבעיה ומתן טיפול מותאם אישית. ליבת הפיתוח והמקום שאנחנו מכוונים אליו בשלב הראשון הם השווקים של תחום רפואת עיניים הקשורים לבעיית העין היבשה". לדבריו, "מבחינת הפיתוח יש מערך אלקטרודות בכמה גדלים, עם יכולות שונות, הממוקמות באזור אפוני המשקפיים. המפגש הראשוני של הלקוח עם המוצר הוא בתהליך הדיאגנוסטיקה שבו נעשה לו אבחון מול מסך מחשב - זה יכול להתבצע דרך המשקפיים או דרך האתר שלנו ומצלמת המחשב". 

לכתבה המלאה >>>
צילום: BlinkAid