check
ארכאוזואולוגיה ואוסטאולוגיה | אוספי הטבע הלאומיים

ארכאוזואולוגיה ואוסטאולוגיה

אוסף ארכזואולוגיה ואוסטאולוגיה

צוות פרויקטיםמחקרתתי אוספים השותפים שלנו 

 

האוספים הארכאוזואולוגים והאוסטאולוגיים כוללים מאות אתרים המייצגים את תולדות הפאונה בארץ מהפליוקן עד ההולוקן, ומאות חולייתנים מאזורים גיאוגרפים שונים מישראל וארצות סמוכות.

אתרים חדשים נחשפים כל הזמן ברחבי הארץ וחלק ניכר מהממצאים מגיע לאוספים.

פרטי קשר
בנושאים כלליים ניתן ליצור קשר עם אוצרת האוסף במייל

בנושאי ביקור, בקשות לדיגום, הפקדה והשאלת פריטים ניתן למצוא מידע בעמוד טפסים ונהלים

 

הפרוייקטים שלנו

שימור

עבודת שימור באוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטה העברית מתבצעת הן מול אוספים מן העבר (פליאונטולוגיה וארכיאוזואולוגיה) והן מול אוספים מודרניים (זואולוגיה). פנים שונים של עבודת המשמר באוספים כוללים:

# שימור ישיר של פרטים ושל אוספים, כגון באמצעות טיפול בממצאים פליאונטולוגיים, ארכיאוזואולוגיים וזואולוגיים (מודרניים). לדוגמא, פרויקט השימור של חלקי שלד של פיל מהאתר הפרהיסטורי ערק אל-אחמר (1.5-2 מליון שנה לפני זמננו). הממצאים טופלו באתר עצמו במהלך החפירה הארכיאולוגית, והטיפול נמשך לאחר מכן במעבדה לפליאונטולוגיה במטרה להכין את החומר למטרות מחקר, ובעתיד – גם תצוגה. כך נעשה גם לגבי ממצאים מהאתר רבדים, שתהליך השימור שלהם פורסם במאמר (Beiner et al., 2013).

# נושאים הנוגעים לשימור מונע, כגון ניטור אקלים, שיפור אחסון ופרוטוקולים של תחזוקת האוספים. חדר האוספים החדש של אוסף הציפורים ע"ש ישראל אהרוני משמש דוגמא לשיפורים באחסון ובתיעוד האוספים. כל הפרטים באוסף זה עוברים תהליך טיפול ושימור, וכולם מתועדים במסד הנתונים החדש שנבנה עבור האוספים.

# מחקר בתחום שימור, שמטרתו לפתח שיטות ופרוטוקולים לעבודת שימור באוספי טבע (לדוגמא Beiner et al., 2015).

סטודנטים מתכניות לימודים מוכרות לשימור מקצועי מוזמנים להגיש מועמדות להתמחות, נא ליצור קשר עם גלי ביינר gali.beiner@mail.huji.ac.il

 

Assorted conservation images_ssss
רקע אפור

דיגיטציה ותיעוד

דביר אברהם צלם באוספים העובד בשיתוף פעולה עם החוקרים והסטודנטים באוסף, מתעד את הפריטים באמצעות טכניקות צילום וסריקה מתקדמות על מנת להפיק תמונות באיכות גבוהה המייצגות במדויק את המרקם, הצבע והצורה של כל דגימה, כמו גם יצירת מודלים תלת מימדיים המשמשים כ"תאום דיגיטלי". התמונות והדגמים המתקבלים משמשים למטרות דיגיטציה, מחקר ופרסום.

תתי אוספים

האוסף הארכאוזואולוגי

האוסף הארכאוזואולוגי כולל מאות אתרים מהרביעון שהם ציוני דרך בתולדות האדם באזור מלפני מיליון שנה עד זמנים היסטוריים. דרך מכלולים אלה נחשפים דגמים של שיחור המזון של ההומינידים הקדומים, ניצול בעלי החיים על ידי האדם, צייד, אכילת נבלות, לקט אינטנסיבי, ביות, הפקת מוצרים משניים, כלכלת עיור ואתניות. עושר האוספים מהווה מוקד משיכה לחוקרים וסטודנטים מהארץ ומחו"ל. בנוסף שחזור משרע בעלי החיים מאפשר לימוד שחזור תפוצת בעלי החיים באזורנו לפני אכלוס ייתר, צייד בנשק חם והרס בתי גידול.

 

האוסף האוסטיאולוגי

האוסף האוסטיאולוגי של החולייתנים כולל פרטים מאזורים גיאוגרפים שונים מישראל וארצות סמוכות, אשר נאספו ב-60 השנים האחרונות. פרופ' ישראל אהרוני הוא המייסד של האוספים הזואולוגים בתחילת המאה ה-20, בעקבותיו חוקרים וסטודנטים המשיכו את האיסוף עבור הוראה ומחקר.
האוסף כולל מינים נדירים, מינים שנכחדו ומינים בסכנת הכחדה, כמו גם פרטים שעל פיהם תוארו מינים (TYPE). כבר מהתחלה הפרטים באוסף כללו את כל חלקי השלד וכל פרט קיבל מספר. בשנים האחרונות המספר המזהה כל פרט נרשם על כל חלק גוף. המכרסמים (כ-200 פרטים) כוללים גם פרטים שלמים.