check
משאבים ופעילויות | היחידה להוראה ולמידה

משאבים ופעילויות

שאלות בנוגע ליצירת פעילויות, מטלות ותכנים עבור הסטודנטים/ות

איך לייבא תוכן מהקורס של שנה שעברה?

כדי לייבא תכנים מקורס לקורס עליך להיות מוגדר/ת כ-teacher (או כל הרשאת עריכה אחרת) בשני אתרי הקורסים.

סדר הפעולות להעתקת תכנים מאתר הקורס דאשתקד (או מכל שנה אחרת):

  1. היכנסו לקורס החדש.
  2. בבלוק ה'ניהול' (הצדדי) לחצו על "copy from moodle".
  3. בדף שנפתח בחרו מהתפריטים:
    את השנה בה התנהל הקורס ; את גרסת המוודל (moodle1 או moodle2) בה התנהל הקורס באותה שנה ; וכתבו את מספרו של הקורס באותה שנה (course ID).
  4. במקרה שכבר הוזן תוכן באתר החדש תוכלו לבחור האם החומר הישן יצטרף אליו או ימחק אותו (בשדה 'איפוס': סמנו 'כן' כדי למחוק ו'לא' כדי לצרף)
  5. לחצו על "המשך" והמתינו בסבלנות.
  6. החומר יועתק ללא נתוני הסטודנטים/ות (כלומר, ללא שמות, מספרי ת"ז, תוצרי למידה, ציונים וכד').
  7. מומלץ לוודא שהקבצים אכן הועתקו כהלכה, ולמחוק קבצים לא-עדכניים וכפילויות - אם נוצרו.

בהצלחה

איך ליצור מטלה?

סדר הפעולות ליצירת מטלה:

  1. נלחץ על "הפעלת עריכה".
  2. ביחידת ההוראה הרצויה נלחץ על  "הוספת משאב או פעילות".
  3. בחלון שנפתח נסמן "מטלה" ונלחץ על 'הוספה'.
  4. נכתוב את שם המטלה, ואת ההנחיות להגשתה.
  5. במידת הצורך, ניתן להעלות קובץ שיוצג לסטודנטים/ות.
  6. ניתן להגדיר את מועדי ההגשה ואת סוגי המענה (העלאת קבצים או כתיבה ישירות בתוך המוודל).
  7. נשמור את השינויים.

חשוב לציין שישנה אפשרות לדרוש העלאה של קבצי PDF וכך בשלב הבדיקה ניתן להוסיף עליהם הערות מבלי להוריד אותם למחשב.

לא הצלחתי להכנס להגדרות של המשאב/הפעילות, מה לעשות?

לחפש בבלוק הניהול, שבצדי הדף, את ה"הגדרות" של הרכיב.

לחילופין, אפשר פשוט לחזור לדף הראשי של הקורס, וללחוץ על ה"עריכה" שבצדה של הפעילות המסויימת אותה ברצונך לערוך.

בתפריט שנפתח לבחור ב"הגדרות".

כתיבה על PDF - בדיקת מטלות במוודל מבלי להוריד קבצים למחשב

ניתן להגדיר "הגשת מטלה בקבצי PDF בלבד" וכך לחסוך מהבודק/ת את הצורך להוריד את המטלות למחשב,

וניתן יהיה פשוט להוסיף הערות לעבודה בשכבה נפרדת שתוצג על גבי הדף.

איך עושים זאת?

בשלב יצירת המטלה: בדף ההגדרות של המטלה, תחת "סוגי מענה" נסמן רק את האפשרויות "קבצי הגשה", "Only PDF Files".

בשלב בדיקת המטלה

  1. נלחץ על "מתן ציונים להגשות"  ובעמודה "ציון" נבחר קרבן ונלחץ על אייקון העיפרון הקטן.
  2. בדף שייפתח נחפש את הקישור "הפעל עורך PDF..." ונלחץ.
  3. העבודה תיפתח כשמעליה כלי עריכה, כעת ניתן להוסיף תיבות טקסט, סימונים והערות על גבי המסמך.
  4. נעיר הערות בונות ומחכימות.
  5. נסגור את המסמך ונלחץ על "שמירת שינויים".

איך ליצור הגבלת גישה?

הגבלת גישה היא הפיכת משאב או פעילות לזמינים רק בהתקיים תנאים מסויימים.

ישנם סוגים שונים של הגבלות אפשריות כמפורט בתמונה:

הגבלת גישה

אם נוסיף הגבלת גישה למשאב מסויים הוא יהיה זמין רק עבור מי שעומד/ת בתנאים, לדוגמה:

נוכל להגדיר שמטלה מס' 2 בקורס (צפייה בה והגשתה) תהיה זמינה רק עבור אלה שהגישו את מטלה מס' 1, ו/או שניתן יהיה להגיש אותה רק עד יום שלישי הבא, בצהריים.

יצירת הגבלת גישה:

נכנסים להגדרות המשאב אותו נרצה להגביל.

תחת "הגבלת גישה" נבחר ב"הוסף הגבלה".

נבחר בהגבלה הרצויה ונגדיר אותה במדוייק באמצעות התפריטים הזמינים.

לבסוף נלחץ על שמירת השינויים.

 

יצירת מטלה להגשה בזוגות/בקבוצות

מרצה יכול/ה לחלק את הכיתה לקבוצות (או להשתמש בחלוקה קיימת לקבוצות - אם ישנה כזו) או לחילופין לאפשר לסטודנטים/ות להתחלק לקבוצות.

א. חלוקה בידי המרצה/ חלוקה קיימת/ חלוקה רנדומאלית

בשלב ראשון, נגדיר קבוצות במערכת ע"י כניסה לבלוק ה'ניהול' >> משתמשים>> קבוצות.

  • אם הכיתה כבר מחולקת לקבוצות הרצויות (ובכל קבוצה כבר מופיעים שמות הסטודנטים)- עלינו לתת שם לאוסף הקבוצות הרלוונטי.
  • אם הכיתה אינה מחולקת לקבוצות לשם יצירת מספר רב של קבוצות נשתמש ב'יצירה אוטומטית' ובשדה "הקצאת חברי קבוצה" נבחר כיצד יחלק המחשב את הסטודנטים לקבוצות (באופן אקראי/אלפאביתי), נוכל כמובן לבחור ב"ללא הקצאה" ואח"כ להזין בעצמנו לכל קבוצה את שמות הסטודנטים החברים בה (ע"י לחיצה על שם הקבוצה > הוספת/הסרת משתתפים מקבוצה > סימון הסטודנט > לחיצה על 'הוספה').
  • לשם יצירת מספר קבוצות קטן אפשר לבחור ב"יצירת קבוצות" ולתת שם לכל קבוצה.
  • ניתן שם לאוסף הקבוצות (חשוב!!).

בשלב השני ניצור את  המטלה עצמה:

  • נחזור לדף הראשי של הקורס ונבחר ב"הוספת משאב או פעילות" > מטלה.
  • ב"הגדרות הגשה בקבוצות" נאפשר את ההגשה הקבוצתית ("כן") ונבחר ב'אוסף הקבוצות' שיצרנו.

ב. סטודנטים/ות מתחלקים/ות לקבוצות 

  • בשלב ראשון, נגדיר קבוצות במערכת ע"י כניסה לבלוק ה'ניהול' >> משתמשים>> קבוצות.
  • לשם יצירת מספר רב של קבוצות נשתמש ב'יצירה אוטומטית', ונוודא שהאפשרות "הקצאת חברי קבוצה" נמצאת במצב "ללא הקצאה". במקרה של מספר קבוצות קטן כדאי לבחור ב"יצירת קבוצות" ולתת שם לכל קבוצה.
  • ניתן שם לאוסף הקבוצות (חשוב!!).
  • בשלב השני, נחזור לדף הראשי של הקורס, נפעיל עריכה, ונלחץ על הוספת משאב או פעילות.
  • המשאב בו נשתמש הוא "תלמידים בוחרים קבוצה" (group choice).
  • אחרי שניתן שם (למשל: רישום לקבוצות הגשה- תרגיל 1) ונוסיף תיאור, נסמן את הקבוצות הרלוונטיות ונוסיף אותן לעמודה השמאלית.
  • הערה: אם לא נגדיר את אוסף הקבוצות הנכון המערכת עלולה להתייחס לאוסף קבוצות אחר, אם ישנו כזה.
  • שימו לב שניתן לקבוע שחלוקת הכיתה תהיה לפי מספר סטודנטים/ות בקבוצה או לפי מספר הקבוצות.

בשלב השלישי ניצור את  המטלה:

  • נחזור לדף הראשי של הקורס ונבחר ב"הוספת משאב או פעילות" > מטלה.
  • ב"הגדרות הגשה בקבוצות" נאפשר את ההגשה הקבוצתית ("כן") ונבחר ב'אוסף הקבוצות' שיצרנו.

 

 

היכן נשמרים הקבצים במוודל2? והאם הגישה אליהם אפשרית?

במוודל2 כל קובץ משויך לפריט מסויים (משאב, פעילות וכד') כגון: הודעה בפורום, יחידת הוראה או הגשת מטלה.
גרסה זו של מוודל אינה מכילה אזור קבצים עצמאי, כפי שקיים בMoodle1.
כתוצאה מכך, בעת העתקה של קורס ממוודל1, רק קבצים המשמשים בפועל באתר הקורס ומקושרים לדפיו - יועתקו למוודל2.
קבצים שנשמרו בתיקיית הקבצים של מוודל1 אך אינם בשימוש, אינם מועתקים.

עם זאת, אל יאוש יש תקנה!

משתמשים ששמרו קבצים שאינם בשימוש פעיל בתיקיות הקורס במוודל1 - יכולים להעתיקם למוודל2 ע"י : copy from moodle >> "קבצי הקורס כפי שנוהלו בגרסאות קודמות" (Legacy course files). 
בחירה באפשרות הזו תעתיק את כל הקבצים מאזור הקבצים ב-Moodle1 לאיזור ה-Legacy שבמוודל2.

ניתן לגשת לקבצים השמורים דרך בלוק ה'ניהול' של הקורס וכן דרך בורר הקבצים (file picker).

שימו לב, הקבצים באיזור ה-Legacy הם לקריאה בלבד.

האם יש הבדל בין הרשאת Teacher לבין הרשאת TA (עוזר/ת הוראה)?

ההבדל בין התפקידים של מורה לעוזר/ת הוראה הוא בעיקר קוסמטי.
ההבדל האמיתי היחיד הוא שTA לא יכול/ה להקצות תפקיד של מורה, או לבצע 'עקיפה' , או 'להחליף תפקיד למורה'.

משתמש/ת ת/יוגדר אוטומטית כ'teacher' במקרים הבאים:

  • מלמד/ת את חלקי הקורס שאינם מוגדרים כ'תרגול'.
  • הקורס כולו מוגדר כ"תרגול".

משתמש/ת ת/יוגדר אוטומטית כ'TA' - אם מלמד/ת רק את שעות הקורס המוגדרות כ'תרגול' וישנם עוד קטגוריות בקורס (שיעור, מעבדה וכד').

איך ניתן ליצא לאקסל את רשימת הסטודנטים/ות בקורס?

השיטה הטובה ביותר היא ע"י הפקת דוח ציונים:

הכנסו ל'ציונים' (בבלוק הניהול) ובתפריט העליון הצדדי בחרו ב"ייצוא לגיליון האלקטרוני של excel".

רישום נוכחות - איך נעשה את זה?

נתחיל ע"י 'הוספת משאב או פעילות' מסוג "נוכחות תלמידים".

בחלון שייפתח ניתן לשנות את השם "נוכחות תלמידים" וגם לקבוע האם היא תזכה את הסטודנטים/ות בציון.

לאחר אישור ההגדרות נעבור למסך בו נגדיר את תאריכי המפגשים ואורכם (בלשונית "הוספה").

בלשונית "מאפיינים" נוכל להגדיר קטגוריות כגון: 'נוכח', 'איחור', 'העדרות', 'במילואים' וכד'.

לאחר אישור ההגדרות ניתן להתחיל ברישום:

ניכנס לפעילות "נוכחות תלמידים" > ניכנס למפגש מסויים > לחיצה על הכפתור הירוק > לצד שם של כל סטודנט/ית נסמן את "המגיע" לו/ה.

ניתן להגדיר שכל סטודנט/ית ת/ימלא את רישום הנוכחות בעצמו/ה, אך מומלץ לעשות זאת רק כשיש אמון מלא וכשיש נגישות למוודל במהלך השיעור.

איזה כלי עדיף לשם עריכת סקר בכיתה?

מדובר בשני כלי סקר (פעילויות) דומים למדי, שניהם מאפשרים יצירה של שאלות מגוונות עם אופציה למענה אנונימי.

עיקר ההבדלים ביניהם הוא בסוגי השאלות שניתן ליצור בכל אחד מהשאלונים (ראו השוואה בתמונה דלהלן) וכן באפשרויות לניתוח והצגת התוצאות.

בשונה מהשאלון ה'רגיל' ה"שאלון המותנה" מאפשר שמירה של תבנית הסקר לשם שימוש חוזר, כמו גם הצגת תוצאות הסקר בגרף עמודות.

לעומת  זאת, רק בשאלון הרגיל הפעילות יכולה להחשב פעילות עם ציון.