check
על אודות | החוג לתולדות התאטרון ....... [לימודי תאטרון ופרפורמנס]

צרו קשר

מזכירות
אורלית קיסר  orlitk@savion.huji.ac.il
חדר 4607, הפקולטה למדעי הרוח
טלפון  טלפון: 02-588-3936
שעות קבלה: יום א׳ 14:30-11:30, ימים ב'-ה  10:00–13:00

ראש החוג

ד״ר דיאגו רוטמן diego.rotman@mail.huji.ac.il

יועצת אקדמית
ד"ר אולגה לויטן Olga.Levitan@mail.huji.ac.il 

Table of Contents

על אודות

[AR]

החוג שלנו משלב בין דיסציפלינות שונות ועולמות ידע מגוונים. הלימודים בחוג מציעים מפגש בין תיאוריה לפרקטיקה וכן מספק מבט היסטורי וגאוגרפי על התחום המרתק של אמנויות הבמה, לצד עיסוק ביצירה העכשווית בעולם, בארץ ובמיוחד בעיר ירושלים. הלימודים בתחום של תאטרון ופרפורמנס בחוג מעלים שאלות הנוגעות לזהות, מגדר ושפה, לצד שאלות הקשורות לאסתטיקה ולשפה אמנותית, כמו גם להקשרים החברתיים, הכלכליים, התרבותיים והפוליטיים של היצירה, היוצרים והקהל. 

החוג הוא מרחב ללימוד ומחקר, שבמסגרתו פועלת קהילה תומכת ובטוחה של סטודנטים, מרצים וצוות מינהלי. זירת התיאטרון והפרפורמנס הנסיניות המאפיינת את ירושלים משמשת סביבה אמנותית ייחודית ומעניינת  ללימוד התחום ולהתנסות בו.

 

תכנית לימוד מודולרית

בשנה א׳ הסטודנטים לומדים על ההיסטוריה של התאטרון, קורב מבוא ללימודי פרפורמנס, לומדים על ההוגים והיוצרים המרכזיים בתחום, לומדים לנתח מופע תיאטרוני, נחשפים ליצירות מרכזיות, פוגשים יוצרות ויוצרים מהארץ ומבחו״ל ולומדים סדנת בסיס במשחק על במה.

במהלך הלימודים מתנסים סטודנטים בשיטות מגוונות של ניתוח יצירות דרמה, תאטרון ופרפורמנס מסוגים שונים, כולל מופעים תלויי מקום, פרפורמנס קול, אמנות רדיו ופודקאסט. לימוד שיטות משחק ובימוי מהווה מרכיב חשוב בתכנית החוג. במסגרת הלימודים מתקיימים גם שיעורי מעבדה, סדנאות וכיתות אמן. התלמידים נפגשים עם דמויות מרכזיות בתחומים שנלמדים ויוצאים אל מחוץ לכותלי האוניברסיטה לביקורים במופעים ובאירועי אמנות חשובים בירושלים.  בשנה ג׳ מפתחים הסטודנטים פרויקטים אישיים וקבוצתיים וגם פרויקט גמר במסגרת מעבדת מחקר מיוחדת העוסקת בנושא אמנות כמחקר.  

אנו מעודדים את התלמידים להיות גם יוצרים, לארגן פסטיבלים שנתיים, תחרויות תאטרון ותומכים בהפקות עצמאיות שלהם.

בנוסף מציע החוג:

*תכנית משולבת ללימוד לתעודת הוראה בתאטרון ב-3 שנים.

* תכנית לימודים ייחודית לבוגרי ביה"ס למשחק ניסן נתיב ובית הספר לתיאטרון חזותי.

סגל

צוות המרצים המלמד בחוג כולל חוקרים בעלי מוניטין בינלאומי ואמנים שנמנים עם היוצרים המובילים בתחומם בארץ, כגון הבמאית והכוריאוגרפית עמנואלה עמיחי, אמן הפרפורמנס באמצעות הקול ד״ר ג'וזף שפרינצק, המחזאי ד״ר מיכאל מוריס-רייך, הבמאי ומבקר התאטרון שי בר יעקב, החוקר והאמן ד״ר דיאגו רוטמן (ראש החוג) ועוד. רבים מהמרצים משלבים מחקר ופרקטיקה בתאטרון טיפולי, תאטרון חברתי, אמנות עכשווית וניהול אמנויות, וכך מכינים את הסטודנטים להתמודד עם שאלות מעשיות שישמשו אותם לאחר סוף הלימודים. 

חללי לימוד ויצירה

חלק מהשיעורים העיוניים מתקיים במחלקת המדיה בספרייה, המציעה אוסף עשיר ומגוון של סרטים תיעודיים וסרטי קולנוע. לרשות הסטודנטים עומד גם הארכיון והמוזיאון לתאטרון העברי והישראלי ע"ש ישראל גור, שבו ניתן לצפות בהקלטות של מופעים ולעיין בחומרים ארכיוניים הקשורים לתולדות התאטרון הישראלי והיהודי. לחוג ישנם גם חללי עבודה מיוחדים כגון תאטרון החניון (אולם התאטרון של החוג) וחדר המראות. במהלך שנת הלימודים מוצגות באולם התאטרון עבודות של סטודנטים, הפקות שנוצרו בסדנאות החוג והצגות אורח. החוג מעודד יוזמות אמנותיות של סטודנטים ומסייע בהנחיה ובליווי של מופעי תאטרון ועבודות פרפורמנס פרי יצירתם.

מה עושים עם זה?

הלימודים בחוג מהווים תשתית פורה לפעילות ותעסוקה עתידיות במחקר ובביקורת תאטרון, בניהול מוסדות אמנות ובתי תאטראות, בעבודה ארכיונית, בהוראה, בחינוך פורמלי ולא פורמלי, בטיפול ותרפיה באמצעות אמנויות הבמה, בהפקה ובניהול אירועים אמנותיים. בוגרי החוג השתלבו בצמתים המרכזיים בפעילות התאטרונית בישראל.

בוגרי החוג כוללים את:

איתי מאוטנר, מנהל פסטיבל ישראל (מאז 2021), מנהל מייסד של ״עונת התרבות״, ״מקודשת״ ו״פצ׳ה קוצ׳ה״;

סתיו פלטי נגב, מחזאית ובמאית, "סלים סלים" שעלתה בפסטיבל עכו 2014, שם זכתה בפרס המחזה הטוב ביותר ובפרס השחקן הטוב ביותר;

מוטי לרנר, המחזאי הישראלי בעל מוניטין בינלאומי;

ג'קי לוי, איש תיאטרון וטלוויזיה, מחבר ואמן סטנד אפ;

ניר לנדא,  אמן תאטרון בובות ותאטרון רחוב;

תאיר אבשלום, מנהלת צוותי הפקה בירושלים;

מאיה בואנוס, במאית ויוזמת פרויקטים תאטרוניים בירושלים;

עירית בלומנפלד, מנהלת מכירות חוץ בתאטרון החאן;

ד״ר דפנה בן-שאול, חוקרת תאטרון ומרצה בכירה באוניברסיטת תל-אביב;

ד״ר שלי זר-ציון, חוקרת תאטרון ומרצה באוניברסיטת חיפה; 

אסף ברז'ניצקי, מפיק האמנותי של תאטרון החאן; 

חנין טרביה, שחקנית תאטרון ואקטיביסטית; מנדי כהאן, מנהל מרכז יונג יידיש ואמן קברט.

על תולדות החוג

החוג נוסד בשנת 1971 ביוזמתו של פרופ' אריה זקס (1992-1932), מרצה בחוג לאנגלית באוניברסיטה העברית, משורר, מתרגם ואמן חשוב בחיי התאטרון הירושלמיים. במהלך השנים יזמו וביימו מורי החוג הצגות שמשכו קהל מן הקהילה האוניברסיטאית כולה ומחוצה לה. בין המופעים הרבים: פרופ' יהודה מורלי ביים את 'מסירות נפש', ע"פ סיפור של י"ל פרץ (1984); פרופ' יהודה מורלי ועירית עמאר ביימו יחד את 'בעל תפילה' המבוסס על טקסטים מאת רבי נחמן מברסלב (1990); פרופ' תרז מלאכי ביימה את  'בדלתיים סגורות' מאת ז'אן פול סארטר (1985); פרופ' אייזק בן אבו ביים את 'חתונת הדמים' מאת פדריקו גרסיה לורקה (1991), 'לורקה רוקד עם המוות' (2008); הבמאית משה נמירובסקי ביימה את מחזות-הזמר 'הנסיך הקטן' ואת 'המוזיקה של פרדריק לאו' (2007) והמופע הביוגרפי 'אני לאה' שהוקדש לחיי לאה גולדברג (2011); האמנית ורדה בן חור ביימה את 'הזמרת הקרחת' מאת יונסקו (2010), הכוריאוגרפית מיה יוגל יצרה את מופע המחול 'השחף' על פי מחזהו מאת צ'כוב (2010), האמנית והחוקרת נירה מוזר ביימה את המופע המוזיקלי 'היפה והחיה', שבו השתתפו לצד תלמידי החוג גם אנשים עם מוגבלויות פיזיות מהמרכז לחיים עצמאיים (2012); אמנית הפרפורמנס עמנואלה עמיחי ביימה את המופעים תלויי המקום 'מופואייה' (2014), 'זהות – מקום' (2015) ו-'עמדה-6' (2016) ו׳קבוצת מרחב׳ (2017) שהוזמנו להשתתף בפסטיבל ירושלים לאמנויות. קבוצת המחקר ׳מרחב׳ הוזמנה גם להשתתף בפסטיבל 360 מעלות בירושלים (2018).

כנסים אקדמיים בחוג

החוג מקיים כנסים אקדמיים רבים, ביניהם: תאטרון בחברה רב-תרבותית (2008); תאטרון מוזיקלי וחברה (2009); תאטרון כתיקון עולם (2011, 2012, 2013); עיון מחודש בתאטרון המודרניסטי: בין אוטופיה לאפוקליפסה (2012); מלך על מרחבי אין-קץ: שייקספיר ללא גבולות (2012); כנס בינלאומי שהוקדש לאוגוסט סטרינדברג (2013); הכנס הבינלאומי לגלות את הגוף בחינוך ובאמנויות (בשיתוף עם בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, 2014); הכנס הבינלאומי משפט ותאטרון (בשיתוף עם הפקולטה למשפטים, 2015); הכנס גישות עכשוויות בחקר תאטרון ומופע (הכנס השנתי של האגודה הישראלית לקידום חקר התאטרון, 2018); הכנס הבינלאומי איבאנוב וחקר המודרניזם (2019); ומעבדה בינלאומית לחקר פרפורמנס (בשיתוף תכנית מרטין בובר, 2019). ב-2014 הזמינה הקרן על שם מיכאל קאקויאניס את מרצי החוג לשהות של שבועיים באתונה, שם הם ערכו סדרת סמינרים, סדנאות ומופעים תחת הכותרת דרמה עתיקה: השפעות וגישות עכשוויות. בנוסף לכך מרבים מרצי החוג להציג את מחקריהם באופן קבוע בכנסים המתקיימים בישראל ובעולם.