check
מכתב הרקטור - יולי 2018 | לשכת הרקטור

מכתב הרקטור - יולי 2018

5 יולי, 2018

 

An English version follows the Hebrew one

 

שלום לחברי ולחברות הסגל,

1. אנו מקבלים בברכה את חברי הסגל האקדמי החדשים שמצטרפים אלינו בימים אלה. רשימת הנקלטים מצורפת למכתב זה, והיא כוללת גם את שמות חברי הסגל שהוחלט השנה על קליטתם ואשר יצטרפו אלינו בקיץ 2019. בצד הנקלטים, אנחנו נפרדים – פורמאלית בלבד – מחברי סגל שפורשים לגמלאות. הגמלאים, הצעירים והוותיקים, ממשיכים להיות חלק מקהילת האוניברסיטה העברית, בהוראה, במחקר ובפעילות ציבורית. בשם כל קהילת האוניברסיטה, אני מבקש להודות לכם, על תרומתכם למוסד שלנו, כל אחת ואחד בדרכו/ה. בסוף המכתב ציטוט לכבוד הפורשים.

2. מצורף מסמך ובו פירוט כללים מעודכנים לעניין אופן החישוב של עומס ההוראה של חברי הסגל האקדמי. הוראה היא אחת המשימות העיקריות שלנו כחברי סגל. היחידות השונות באוניברסיטה הכינו תכנית מפורטת לשיפור שביעות הרצון של הסטודנטים, ויש מקום לצפות לכך שיישום התכניות יניב פירות. אני מבקש להזכיר כי בסקר שביעות הרצון, לצד ההערה החוזרת על עומס-יתר בשנה א, הביקורת העיקרית של הסטודנטים – בכל התחומים והפקולטות – היא שאנו לא מאתגרים אותם מספיק. חלק מאיתנו פועל בתחום ההוראה בהסתמך על ההנחה שהסטודנטים חכמים-פחות ממה שהם באמת, והסטודנטים חשים בכך היטב.

3. כפי שהודיע הנשיא, אנו בעיצומו של קמפיין אינטנסיבי לגיוס כספים לאוניברסיטה, שמטרותיו העיקריות השגת מקורות נוספים לשיפור התשתיות ולהגדלת המלגות. במסגרת זו, נקיים ב- 24 ביולי 2018, יום השנה המאה להנחת אבני הפינה, מבצע "מימון המונים" (crowd-funding), לגיוס תרומות לאוניברסיטה באמצעות האינטרנט, למימון מלגות לסטודנטים. השאיפה היא שרבים מבין בוגרי/ות האוניברסיטה וידידיה, בארץ ובחו"ל, ואולי גם חברי/ות הסגל האקדמי, יבטאו באמצעות תרומה, אפילו קטנה, את התמיכה שלהם באוניברסיטה ובמטרותיה.

4. בישיבת הסינט האחרונה לשנת תשע"ח הוחלט בשלושה נושאים: ראשית, תוקנה ההוראה בתקנון המינויים. מכוח התיקון, בטרם תחליט ועדת הסינון להמליץ על מינוי חדש עליה לקבל לפחות שתי חוות-דעת על המועמד ממחווי דעה שאליהם פנתה הוועדה (ולא מכתבי המלצה שהוגשו ביוזמת המועמד/ת). החל מ-תשע"ט לא יאושרו מינויים חדשים בלא משאל כאמור. שנית, נקבעה חובה ללמוד קורס/ים בהיקף של 2 נ"ז לפחות בשפה האנגלית במסגרת לימודי הבוגר. הקורסים צריכים להיות בתחום הלימוד לתואר (ולא באבני פינה או קורסי לימוד שפה) ולהילמד באוניברסיטה (ולכן אין די בלימוד קורסים באנגלית בחו"ל, במסגרת חילופי סטודנטים). הסדר זה נועד לשפר את ההכשרה האקדמית של הסטודנטים ולאפשר לסטודנטים מחו"ל ללמוד עם סטודנטים ישראלים. שלישית, הסינט דחה את ההצעה להכיר בנקודות זכות בגין פעילות התנדבות או שירות מילואים. הכנסת עומדת להשלים בקרוב חקיקה בנושא, ועם השלמת החקיקה נחליט כיצד לפעול בעניין.

קיץ נעים.

ברק

לכבוד הפורשים, הנה קטע מתוך "הערים הסמויות מן העין" (איטאלו קאלווינו, תרגום גאיו שילוני). אין הכרח לקבל את נקודת המבט הזו של קאלווינו, על הפרשנויות השונות שלה – להפך, תוכלו לראות זאת כאתגר שניצב לפתחיכם, האתגר לשמור על התשוקה!

"מי שרוכב שעה ארוכה במרחבים פראיים, נמלא לפתע תשוקה לעיר. לבסוף הוא מגיע לאיזידורה, עיר אשר לארמונותיה גרמי מדרגות לולייניים מצופים בקונכיות ים, בה מיוצרים על פי כל כללי האומנות משקפות וכינורות, בה נוכרי המהסס בין שתי נשים מובטח לו שתמיד יפגוש באישה שלישית, בה הופכים קרבות התרנגולים בסופם לקטטות עקובות מדם בין המהמרים. על כל הדברים הללו הוא חשב, כאשר חש תשוקה לעיר. אכן איזידורה היא-היא עיר חלומותיו. רק בהבדל אחד: העיר שהוא חלם הכילה אותו בהיותו צעיר, ואילו לאיזידורה הוא מגיע עמוס שנים לעייפה. בכיכר נמצא מעקה הזקנים, עליו הם יושבים ומתבוננים בנוער החולף על פניהם, והוא יושב שם עכשיו, בשורה אחת איתם. התשוקות הפכו לזכרונות".

 

 

July 5, 2018

Dear Faculty,

1. We welcome the 50 new faculty members that join us this summer (enclosed and listed in Hebrew). We also mark the retirement of faculty members (also enclosed and listed in Hebrew). The emeriti will continue to be part of our community, in teaching, research and public service and we are grateful for all their contributions to our University.

2. Enclosed please find an updated version (in Hebrew) of the rules regarding the teaching load of faculty members. Please note that in the student surveys our students emphasized that we do not sufficiently challenge them, an aspect we should address in our teaching activities next year.

3. We have launched an extensive fund-raising campaign, aimed at raising $1 billion in the 2018-2025 period. As part of this campaign, we will hold a crowd-funding day, on July 24, 2018 (which marks the centennial of the laying of the University’s cornerstones). We hope that our alumni, friends and faculty members will express their support through this crowd-funding opportunity.

4. In the recent meeting of our Senate, three issues were resolved: First, decisions regarding appointments of new faculty members will now include, in all units, detailed written evaluations by referees (rather than recommendation letters). Second, all undergraduate students will now be required to study at least one course in the English language in their field of study. Finally, the Senate decided not to award academic credit for extra-curricular activities or reserve duty in the IDF.

 

I wish you all a pleasant summer.

Barak