קורס "עבודה מעשית מחקרית" מיועד לתת לתלמידים המעוניינים בכך הזדמנות להתנסות בעבודת הפסיכולוג בהיבט המחקרי. התלמידים יעבדו באחת המעבדות או במסגרת אחד המחקרים המתבצעים במחלקה לפחות 4 שעות בשבוע. הם ישתלבו בעבודה השוטפת במעבדה (למשל הרצת ניסויים, השתתפות בתכנון מחקר, ניתוח התוצאות), ויקבלו הדרכה מהמורים העוסקים בכך. התנסות זו פתוחה לתלמידי שנים ב' וג'.
לקראת הליך הרישום לקורסים נשלחות בדוא"ל הודעות לתלמידים על נהלי ההרשמה, רשימת הקורסים השונים בהם ניתן לעשות עבודה מעשית באותה שנה, וכן שעת מפגש ראשונה עם המרצה (פגישת היכרות). לאחר הפגישות, התלמידים יכולים להירשם למעבדות שמעניינות אותם. כל מעבדה ממיינת את התלמידים ומודיעה (בדוא"ל) מי התקבל. התלמידים שהתקבלו למספר מעבדות רשאים לבחור אם מתפנים מקומות, המעבדות יכולות לקבל תלמידים נוספים. בדרך כלל משתתפים בעבודה מעשית מחקרית בין 2 ל-6 תלמידים. מספר המשתתפים עשוי להשתנות בהתאם לצרכים ולאופי המעבדה.
בגלל אופיו המעשי של הקורס נדרשת נוכחות סדירה. התלמידים אמורים להיות זמינים במרוצת כל שנת הלימודים לעבודה מחקרית, וכן להיות נוכחים בפועל בפגישות שבועיות לפי דרישות המורה. בפרט, יש לציין שקורס מסוג זה אינו מתאים לתלמידים הצפויים להיעדר תקופות ממושכות מכל סיבה שהיא. בכל מקרה, תלמידים הצפויים להיעדר לתקופה ממושכת אמורים ליידע את מורה הקורס מראש, לפני הקבלה לקורס.
הציון בקורס נקבע על סמך הדרכה ועבודה. השתתפות בעבודה מעשית מחייבת גם כתיבת עבודה סמינריונית במסגרת זו (ומזכה ב-4 נ"ז ובציון נפרד).
מומלץ למעוניינים להמשיך לתואר מוסמך במגמות המחקריות.
יש לבחור אחת מבין המעבדות הבאות:
עיבוד אינפורמציה ולמידה (סילבוס); נושאים נבחרים בלמידה וזיזכרון (סילבוס); אבחון מידע מוסתר באמצעות מדדים פיזיולוגיים והתנהגותיים (סילבוס); חקר הפרעות חרדה (סילבוס); התפתחות חברתית (סילבוס); המחשבה שלי תלויה בך (סילבוס); זיכרון עבודה ותנועות עיניים (סילבוס); פסיכופתולוגיה התפתחותית - התפתחות מהלידה ועד הכניסה לכיתה א' (סילבוס); ביולוגיה של התנהגות חברתית (סילבוס); תהליכי שיפוט והחלטה (סילבוס); פסיכונוירואימונולוגיה (סילבוס); הבעה וזיהוי של רגשות (סילבוס); נוירופסיכולוגיה של פסיכופתולוגיה (סילבוס); התנהגות הורית (סילבוס); נושאים ברכישת שפה ופסיכולינגויסטיקה (סילבוס); קשב במרחב ובזמן (סילבוס); קוגניציה חברתית (סילבוס); למידה - האם אפשר להשתמש באימון (תפיסתי, משחקי וידאו, זיכרון עבודה) ככלי שיקומי? (סילבוס).