check
תא סטודנטים עם מוגבלויות: להוביל, לקדם, לשנות | הפקולטה למשפטים

______________________________________________

תא סטודנטים עם מוגבלויות: להוביל, לקדם, לשנות

תא סטודנטים עם מוגבלויות: להוביל, לקדם, לשנות

 

זה כשנתיים פועל באוניברסיטה העברית תא סטודנטים עם מוגבלויות, הראשון מסוגו בארץ. מערכת ביטאון הפקולטה קיימה שיחה עם יושבי ראש התא, סטודנטים בפקולטה למשפטים, על חזון התא ועל העשייה הבלתי פוסקת לטובת סטודנטים עם מוגבלויות.

תא הסטודנטים עם מוגבלויות הוקם לפני שנתיים ביוזמת יובל גרבר, קטוע שתי ידיים, שלמד באוניברסיטה העברית לתואר הראשון והשני במדעי המדינה. לתא שתי מטרות מרכזיות. האחת היא לשמש מקום לשיתוף ולחברות – קבוצת אנשים עם קשר אישי אחד כלפי השני, שמעצימה, מכילה ותומכת. המטרה השנייה היא לפעול לקידום מטרות פוליטיות-חברתיות ולהוביל שינויים ותהליכים חברתיים באוניברסיטה ומחוצה לה.

 

יובל גרבר, מייסד התא, מספר: "סטודנטים עם מוגבלויות נדרשים ליותר זמן למידה כדי להשיג הישגים דומים לאלה של סטודנטים ללא מוגבלויות. ברמה הפשוטה ביותר עליהם להתמודד עם סוגיית הנגישות. כשאנחנו מדברים על נגישות, צריך להבין שמדובר על מושג רחב, שמשפיע על תחומים רחבים של הלמידה. יש נטייה לזהות נגישות עם נגישות פיזית – 'רמפה' עבור כסא גלגלים או שירותים נגישים. אבל, חלק חשוב מן הנגישות היא נגישות חושית. לדוגמא, אם הטקסטים הנלמדים בכיתה אינם זמינים בפורמט אלקטרוני, סטודנטים כבדי ראייה ייאלצו להנגישם, בעצמם, לפני הקריאה. סטודנטים עם מוגבלויות נתונים לא פעם בבידוד חברתי, עניין שמשפיע על מצב הרוח ובהכרח על היכולת ללמוד. תא הסטודנטים הוקם במטרה לענות על הקשיים הללו".

 

לצד הבית החם החברתי, התא משמש כבית פוליטי לסטודנטים עם מוגבלויות (ובלעדיהן) אשר מאמינים שיש לעשות יותר עבור קידום הנגישות באוניברסיטה. במסגרת פעילות התא מתקיימים מפגשים חודשיים, אשר מטרתם לתכנן אופני פעולה לשם הנגשת האוניברסיטה ומקומות נוספים בירושלים לסטודנטים עם מוגבלויות. "גודל הכיתות, העובדה שלרוב לא מכירים את החברים לכיתה וכן הקושי להתמצא בקמפוסים הגדולים – כל אלה מהווים חבלי קליטה קשים לכל סטודנט באשר הוא", מספרת מורית צור, יו"ר התא, סטודנטית למשפטים.

 

שיתוף הפעולה עם הפקולטה למשפטים נעשה בעיקר במסגרת פעילות הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות. הקליניקה נועדה לפלס את הדרך להשתלבות של אנשים עם מוגבלות בחברה ולמימוש זכויותיהם. עבודת הקליניקה מתמקדת בעיקר בתחומים של השכלה ותעסוקה והיא מספקת ייעוץ משפטי חינם. מלבד זאת עוסקת הקליניקה בקידום חקיקה ושינוי מדיניות, עבודה על תיקים עקרוניים, כולל הגשת עתירות לבג"ץ. שמואל (מולי) בריל, אשר מכהן כיו"ר התא בשיתוף עם מורית צור, אף הוא סטודנט למשפטים, מספר שהתא הפך לגורם חשוב בייעוץ לועדות שונות בכנסת ובמשרד המשפטים אשר עוסקות בקידום חוק השוויון לאנשים עם מוגבלות.

 

אחד הפרויקטים של הקליניקה, שהשתתפו בו מולי ומורית, יושבי הראש של התא, היה ניסוח מסמך הערות משפטי הנוגע לטיוטת התקנות לנגישות ההשכלה הגבוהה. המסמך נכתב בעקבות ישיבות רבות של נציגי הקליניקה עם חברי התא וסטודנטים נוספים עם מוגבלות. המסמך הועבר לכלל הגורמים הרלוונטיים במל"ג, בנציבות ובכנסת. כיום משתתפים נציגי הקליניקה בפגישות בכנסת בנוגע לקידום התקנות. "הסגל האקדמי של הקליניקה מייעץ, תומך, ואנו מרגישים שיש לנו שותפים לגישה החברתית שלנו בנוגע לשוויון זכויות סטודנטים עם מוגבלות", מספרת צור ומוסיפה: "אנו פועלים בכנסת גם לקידום יוזמה שהעלה אחד הסטודנטים מהתא בנוגע להקמת קרן ממשלתית לעידוד חוקרים צעירים עם מוגבלות, מתוך ראייה שיש חשיבות לאנשים עם מוגבלות לא רק בתארים ראשונים, אלא בכל מקום באקדמיה. שוויון אמיתי יתממש כשסטודנטים ילמדו אצל מרצה עיוור, כשדוקטורנט חירש ייתן את נקודת מבטו לתוך המחקר האקדמי. הדבר יעשיר את החברה כולה ולא רק את אותם חוקרים עם מוגבלות."

 

לדברי מולי, "ההישג הגדול ביותר מבחינתנו הוא  עצם קיומו של תא שכזה, שהוא ראשון מסוגו באוניברסיטה. מה גם שהתא איננו מקדם אינטרסים של אוכלוסייה צרה כי אם פועל למען כלל הסטודנטים עם מוגבלויות". יושבי ראש התא מעידים כי הסטודנטים למשפטים מעורבים בפעילות התא וישנם מתנדבים רבים שנרתמים לעשייה. "הפקולטה תומכת בפעילותנו והסגל איננו מהסס להיפגש עם נציגי התא ולבחון כיצד ניתן לשפר את המצב הן ברמת הפקולטה והן ברמה החקיקתית", מוסיף מולי. "בפקולטה יש אווירה טובה של קידום זכויות ומוטיבציה לשינוי חברתי, ולשמחתנו הרבה, מצאנו פה שותפים מדהימים לקידום האג'נדה החברתית-פוליטית שלנו", אומרת מורית.