check
פנינה בלב הפקולטה: המכון לקרימינולוגיה | הפקולטה למשפטים

פנינה בלב הפקולטה: המכון לקרימינולוגיה

פנינה בלב הפקולטה: המכון לקרימינולוגיה

 

המכון לקרימינולוגיה ממוקם בלב ליבה של הפקולטה למשפטים * מדי שנה מכשיר המכון חוקרים מובילים בתחומם * קצת על המכון, על התוכנית שהוא מציע, על קרימינולוגיה ועל הדינאמיקה שבין מחקר לפרקטיקה    


המכון לקרימינולוגיה נוסד בסוף שנות החמישים על ידי ד"ר ישראל דרפקין, והוא נחשב לאחד המכונים הוותיקים בעולם ולמוביל בזירה האקדמית בארץ. עם חברי סגל המכון נמנים קרימינולוגים מובילים וחתני פרס ישראל ופרס שטוקהולם. כיום ניתן ללמוד במכון תוכניות לתואר שני ודוקטורט בלבד, אך בימים אלו שוקד המכון על הרחבת תכנית הלימודים, בשנת הלימודים תשע"ה, גם לתואר בוגר. במכון כ-200 סטודנטים הרשומים בשלושה מסלולים: מסלול מחקרי עם תזה, מסלול עיוני ללא תזה, ומסלול הכולל התמחות באכיפת חוק. כמו כן קיימת במכון קבוצה של תלמידי מוסמך מחקרי ודוקטורנטים אשר משולבת בתכנית הנקראת Full Time Student.

תוכנית Full Time Student 

התוכנית היא תוכנית מלגאים מצטיינים לדוקטורט ולמוסמך, אשר מעניקה לסטודנטים סביבה תומכת ומשמשת להםמסגרת שבה הם חייבים להקדיש את מרבית זמנם ומרצם למחקר ולעשייה אקדמית. התלמידים משולבים בהוראה במכון, משתתפים בעריכת מחקרים ותורמים לפרסומים.


תוכנית זו באה לענות על אחת הבעיות בקרב תלמידים לתארים מתקדמים בארץ. "תלמיד דוקטורט ממוצע מסיים את לימודי הדוקטורט שלו בשנות השלושים לחייו; זהו הממוצע בישראל בקרב אנשים אשר שירתו בצבא. לעומת זאת, סטודנט לדוקטורט מקביל באוניברסיטה מחו"ל מסיים בסביבות גיל 25 וזו תחרות לא הוגנת. בארץ תלמידי הדוקטורט עוסקים בזמן לימודיהם גם בענייני פרנסה וגם בהקמת משפחה, וזה בהחלט לא פשוט להיות סטודנט לתואר מתקדם בארץ", מסביר ד"ר באדי חסייסי, ראש המכון.

 

ד"ר באדי חסייסי

סביבת העבודה בתוכנית מצמיחה דור חוקרים חדש, ואלו משתלבים במכון עצמו ובלימודי פוסט דוקטורט בחו"ל. "אנו משקיעים תשומות רבות בקבוצה זו, אך ניתן לומר שהשקעה זו בהחלט ראויה. לשיטתנו, אחד מתפקידי המכון הוא להוציא סטודנטים מבריקים וחזקים, שיהפכו להיות חלק מהקהילה האקדמית בישראל", מנמק ד"ר חסייסי.

 

תמר ברנבלום, 34, היא סטודנטית בתוכנית וממליצה עליה בחום: "פגשתי הרבה דוקטורנטים ואני רואה הרבה מסלולים באוניברסיטה. ישנה חוויית בדידות מאוד גדולה בלימודי דוקטורט, והתוכנית הזו מאפשרת לנו ליצור קבוצת התייחסות", משתפת תמר. התוכנית עצמה מציעה מבחינה לוגיסטית חדר, ציוד ומחשוב, ועונה על צרכי הסטודנטים מהרמה הבסיסית ביותר. 

 

"ההתייחסות אלינו היא כחלק בלתי נפרד מהמכון. התוכנית מאפשרת לפגוש מרצים מכל העולם ובדרך זו ללמוד ולהכיר, וכן לפתח קשרים והזדמנויות", אומרת תמר בסיפוק. מעבר למעטפת הארגונית של המכון, הדוקטורנטים בתוכנית יצרו לעצמם שיתופי פעולה לכתיבת מחקרים ומושיטים זה לזה עזרה צמודה. "באופן טבעי גם נוצרו חברויות. זו חוויה שלא לכולם יש באוניברסיטה בהיותם דוקטורנטים", היא גורסת.

 

מלבד המלגה, נותנים למשתתפים את ההזדמנות לצבור ניסיון בהוראה ובמחקר. "במובן הזה מטפלים בכל הצרכים שלנו ומסייעים לנו לבנות קריירה אקדמית באמצעות הדוקטורט עצמו, ההוראה וגם המחקר. כל תוכנית דוקטורט באוניברסיטה צריכה לשאוף למודל כזה, שלדעתי הוא מוצלח מאוד", קובעת תמר.


תמר ברנבלום

קרימינולוגיה כמדע אינטר-דיסציפלינארי  

חוד החנית של המכון הוא המחקר. המוטיבציה של החוקרים לפרסם היא חשובה ביותר. עם זאת, לחברי המכון יש גם קשר אמיץ עם מערכת אכיפת החוק, והם רואים בעבודתם הזדמנות להשפיע על החברה. "אנו מקדמים את שדה המחקר, מפרסמים ומקבלים קרנות מחקר. בנוסף, אנו חושבים שההשכלה היא פונקציונאלית בעיקר לקובעי מדיניות, כמו למשל מפקד בכיר במשטרה", אומר ד"ר חסייסי. לדידו, כשמגיע קצין משטרה ומסבירים לו עובדות יסוד באמצעות מחקר בתחומו, זה עשוי להשפיע עליו בעבודתו בשטח. לאחרונה זכו מרצים במכון בקרן מחקר גדולה לשם עריכת מחקר עבור שירות בתי הסוהר, שנועד להעריך את התוכניות הקיימות בו ולבדוק אם הן מניבות תוצאות טובות.

 

לצד זאת, המכון מוביל תהליכים של בניית קהילה קרימינולוגית בארץ. "הכינוס הדו-שנתי של האגודה הישראלית לקרימינולוגיה, שנערך במאי האחרון, נעשה באופן עצמאי בפעם הראשונה על-ידי האגודה. ראש המכון לשעבר, פרופ' דייויד וייסבורד, מכהן כנשיא האגודה הישראלית לקרימינולוגיה, והמוסד שהוביל את הכינוס היה האוניברסיטה העברית. כמו כן מציין ד"ר חסייסי כי המכון מקיים דיאלוג אמיץ ופורה עם הקהילה האקדמית בעולם, ובמסגרתו מבקרים במכון מיטב הקרימינולוגים מתוכניות מובילות בחו"ל, דבר שמחזק את הקשר בין המכון לקרימינולוגיה לבין הקהילה הקרימינולוגית בעולם.

ד"ר חסייסי מסביר כי קרימינולוגיה היא מדע אינטר-דיסציפלינארי בהווייתו. "העבודות פורצות הדרך והנחשבות ביותר בקרימינולוגיה הן העבודות שבהן נעשה חיבור של קרימינולוגיה עם תחום אחר," הוא מסביר. במסלול אכיפת החוק, למשל, הדיאלוג בין התחומים השונים במערכת אכיפת החוק הוא חיוני. "לא תמיד קיים דיאלוג כזה בין אנשים ממוסדות שונים, למשל בין אנשי שירות בתי הסוהר לבין אנשי המשטרה, וזאת למרות שיש השלכות חשובות של הגופים אחד על השני," טוען ד"ר חסייסי. לדבריו, לא כל תחום אקדמי ניתן לתרגום למדיניות, אך בקרימינולוגיה קיימת זיקה גם למדיניות וגם לתיאוריה. "אם ישנו מחקר מעניין בנושא השפעת העוני על החברה, אי אפשר לעשות עם זה הרבה, היות שמדובר בשינוי סדרי עולם, יחידות הניתוח הן גדולות, ברמת המאקרו", הוא מסביר. לעומת זאת, בקרימינולוגיה חלק מהמחקרים עוסקים במנגנונים מסוימים ברמת "הביניים" אשר ניתנים לשינוי, כגון מדיניות אכיפה, ענישה ושיקום.