check
מפגשי בוגרים | הפקולטה למשפטים

מפגשי בוגרים

מפגשי בוגרים

השנה נערכו בפקולטה ארבעה מפגשי מחזור מרגשים במיוחד. אחד מהם אף זכה לסיקור תקשורתי נרחב בשל נוכחותו של נשיא המדינה הנבחר, ראובן (רובי) ריבלין, רק יומיים לאחר היבחרו.  



-ספיר דיין-

 

במסגרת פרויקט שחנכה השנה הפקולטה ביוזמתו של הדיקן פרופ' יובל שני, נפגשים מדי שנה בוגרים ממחזורים "עגולים" (לפני 50 שנה, 40 שנה וכן הלאה) כדי לחדש את הקשר בין החברים, ובינם לבין האוניברסיטה. השנה נערכו מפגשי מחזור של שנתונים 1964, 1974, 1984 ו 2004.


מפגש מחזור 1964 היה רווי "כוכבים": מלבד הנשיא ראובן ריבלין הגיעו גם פרופ' יעקב נאמן, חגי סיטון, מתי גולן, עמירם ספרן, מיכה ינון, ועוד דמויות בולטות רבות בנוף הציבורי והעסקי בישראל. אמנם נדמה היה כי האירוע תוזמן מראש, אך מסתבר שהעיתוי המוצלח הפתיע גם את המארגנים, שלא ציפו כי אחד מהבוגרים יהיה במקרה גם הנשיא העשירי של מדינת ישראל ושהוא יגיע לכנס יומיים בלבד לאחר היבחרו. באירוע שציין יובל לסיום לימודיהם של חבריו, סיפר הנשיא ראובן ריבלין על חוויותיו מהלימודים: "כל שנה קיבלתי פרס, ובתור ירושלמי הייתי קצת מתבייש בזה, אבל מה אני יכול לעשות, הייתי תלמיד חנון. התייחסתי ללימודים ברצינות רבה, אבל הייתי בהחלט נמרץ גם מחוץ ללימודים". כאשר נשאל אם האמין שמהמחזור שלו יֵצֵא נשיא המדינה, השיב "היו לי הרבה חברים שחשבתי שהם יכולים להגיע לנשיאות".

מפגש בוגרים מחזור יב׳ (1964)
צלם: ברונו שרביט

 

פרופ' יעקב נאמן, כאשר נשאל על היבחרו של חברו-למחזור לנשיאות, סיפר "הרגשתי לא טוב כשהוא לא נבחר בפעם שעברה, אבל אמרתי שזה יבוא בעתיד, וברוך השם זה הגיע. היינו חברים טובים לא רק בלימודים אלא גם אחרי זה. היום הוא נשיא המדינה. אני לא יכול לומר שאני חבר של הנשיא. זה לא פשוט. אני מתרגש שבן המחזור שלנו הגיע לעמדה הבכירה ביותר בדמוקרטיה הישראלית". עוד אמר נאמן כי ריבלין "היה תלמיד מעולה, נחמד ומאוד חברותי. היינו יושבים יחד בספריה, נהנים יחד בשיעורים ובתרגילים". 

 

 

מימין: פרופ' יעקב נאמן, הנשיא ראובן ריבלין ועו"ד מיכה ינון
צלם: נרי פינקווסר

 

 

המפגש של מחזור 1974 היה גם הוא מוצלח מאוד וזכה לנוכחות מרשימה של הבוגרים, למרות היעדרותו של הסטודנט המפורסם ביותר של אותו מחזור, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

 

במפגש המחזור של שנת 1984 השתתפו ארבעים מבוגרי הפקולטה, ביניהם שופטים, משפטנים ועורכי דין מוכרים, שחלקם אף ממשיכים את המסורת כהורים לסטודנטים הלומדים בימים אלו בפקולטה. במפגש המחזור של שנת 2004 השתתפו כבר חמישים מבוגרי הפקולטה.

 

תכנית המפגשים, אשר נערכו בבית מאירסדורף, כללה סיור בקמפוס הר הצופים, נאומים מפי דיקן הפקולטה וחברי הסגל, ארוחת ערב קלה ובעיקר זמן חופשי להעלאת זיכרונות מספסל הלימודים.  בסיור שנערך באוניברסיטה ביקרו התלמידים לשעבר באתרים מתקופת לימודיהם ובמבנים החדשים שברובם לא זכו ללמוד, וסיפרו כי בתקופתם "הכול פה היה כלונסאות ואוהלים", ואילו הסטודנטים של היום נהנים מתנאים מפנקים. שיאם של המפגשים היה כמובן אירוע "המיקרופון הנודד" שבו העלו הבוגרים, איש בתורו, זיכרונות מספסל הלימודים. "מיד כשנכנסנו בשערי האוניברסיטה אמרתי לאשתי שאני מרגיש זקן בשלושים שנה", סיפר אחד הבוגרים, "הכל נראה שונה וחדש. אך מיד כשהתחילו אותם הדיבורים המוכרים על החוויות שעברנו כולנו, ראיתי שלפניי מדברים אנשים שחיים בשנות העשרים שלהם והרגשתי מיד צעיר בשלושים שנה".


הבוגרים התפעלו מאוד מהפרויקטים השונים בפקולטה, ובמיוחד מהאחריות החברתית שבה נוקטת הפקולטה. ד"ר עינת אלבין וד"ר יובל אלבשן, שנכחו במפגשים השונים, סיפרו על פעילותן הייחודית של הקליניקות המשפטיות, על כוחו החברתי של המשפט, ועל רצונם של הסטודנטים בפקולטה להיות פעילים מבחינה חברתית, כאז כן היום. אחת מבוגרות המחזור סיפרה שרוב רובם של הבוגרים במחזור בחרו בדרך של שליחות ציבורית, ולא מחוסר ברירה, אלא מתוך הכוונה של הפקולטה, המרצים והחברים. זהו נתון שאין לאף פקולטה בישראל, והוא בהחלט מקור לגאווה. 

מפגש בוגרים, מחזור לב׳ (1974)
צילום: מל בריקמן

 

בשנתיים האחרונות נקטה הפקולטה צעדים על מנת לחדש את הקשר עם בוגריה בעקבות פניות שהתקבלו על ידי הבוגרים. הופץ ביטאון הפקולטה, חודשו רשימות אנשי הקשר, והוקם "מועדון הבוגרים" החדש, שמטרתו היא לחדש את הקשר עם אלפי המשפטנים שצמחו בפקולטה. במהלך ההתארגנות לכנסי המחזור, אחת המשימות הקשות הייתה לאתר את הכתובות והשמות החדשים של חלק מהבוגרים, כיוון שמאגרי המידע היו מיושנים ולא מעודכנים. סטודנטים שעסקו במלאכה דיווחו על שיחות טלפון שנמשכו לעיתים כחצי שעה, בגלל רצון הבוגרים לשמוע על הנעשה בפקולטה ועל חוויותיהם של הסטודנטים הצעירים למשפטים. ההיענות לחידוש הקשר הייתה גדולה מאוד, והמפגשים, כאמור, היו מוצלחים.

מפגש בוגרים, מחזור מב׳ (1984)
צלם: יונתן זינדל

 

 

דיקן הפקולטה פרופ' יובל שני, שהפרויקט קם ביוזמתו, מספר כי הקשרים חשובים גם לפקולטה וגם לבוגרים. "יש כמות גדולה של בוגרים שמחפשת את הקשר הזה. הם מבינים כמה חשוב שהפקולטה תמשיך להיות מסגרת של מצוינות, והם נרתמים. מלווים אותנו, מלמדים אצלנו, קולטים סטודנטים להתמחויות, ותומכים בנו מבחינה כספית. הפקולטה נתנה פלטפורמה מאוד משמעותית לבוגרים להשתלב בעשייה המשפטית, ואנחנו מקווים שהבוגרים יעזרו לנו להעניק גם לסטודנטים הצעירים פלטפורמה טובה לפחות כמו שהם קיבלו. החינוך המשפטי כיום הוא יותר מורכב, יותר יקר, יותר רב-תחומי ודורש יותר מיומנות ואנחנו נשמח לליווי ותמיכה של הבוגרים בהליך ההכשרה של הסטודנטים."

 

הדיקן אמר בנאומו כי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית היא מותג, "וכמו כל מותג, יש ערך בשימור המוניטין שלה. לבוגרים הרבים של האוניברסיטה יש כוח אינדיבידואלי וכוח קולקטיבי: עשרת אלפים בוגרים שהם עמוד השדרה המרכזי של המשפט הישראלי וממלאים תפקידים בכירים בחברה הישראלית. הם נכס, ובמציאות האקדמית של היום הפקולטה לא יכולה להרשות לעצמה לוותר עליו.  אנחנו מאוד גאים שמהפקולטה הזו יצאו אנשים מעולים, שתרמו תרומה משמעותית למדינה".

עמוד הבוגרים באתר הפקולטה