check
כל האולם במה | הפקולטה למשפטים

כל האולם במה

כל האולם במה

 

רבים עמדו על הקשר שבין אולם התיאטרון לאולם המשפט * סדנת התיאטרון של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית פועלת כבר שנה שמינית ברציפות ומדגימה את הקשר הייחודי הזה באופן מעשי * תחושת הפרפרים בבטן של פרקליט או סניגור בבואם לעמוד מול השופט דומה מאוד לזו שמרגיש שחקן העומד לעלות מול קהל הצופים * המשתתפים בסדנה זכאים לשתי נקודות זכות וחוויה של פעם בחיים

 

על הסדנה 
בסדנה משתתפים סטודנטים אשר עברו סינון מקדמי על ידי מובילי הסדנה וביניהם בנצי פבר ושלומית בן-מנחם. במשך השנה האקדמית מובילים את הסדנה צוות אקדמי וצוות תיאטרון מקצועי בשיתוף פעולה. בפן האקדמי מגבשים משתתפי הסדנה ראייה ביקורתית כלפי מערכת המשפט שהם בעצמם עתידים לקחת בה חלק. בסוף התהליך – באמצעות דיונים, התנסויות מעשיות, קריאת פסקי דין, מאמרים וחומרים נוספים – מגיעים לידי ניסוח אמירה מרכזית. בפן היצירתי, המשתתפים מעלים הפקה שנועדה להעביר לעין משפטית ולא משפטית כאחד את הביקורת ב"גובה העיניים".

hazarot

בחזרות

 

העבודה מורכבת מהכרת עולם התיאטרון על הז'אנרים השונים שבו, שיעורי אימפרוביזציה, עבודה על דמות והתנסויות נוספות. כל אלו נועדו לחבר בין הסטודנט הממוצע למשפטים לבין עולם הבמה. בסוף התהליך כותבים משתתפי הסדנה, בהנחיית הצוות, יצירה עצמאית פרי מחשבותיהם וניסיון חייהם, ומעלים אותה בפני הקהל הרחב ותלמידי הפקולטה למשפטים.

 

השנה התקיימה הצגת התיאטרון בבית מזי"א בתאריך ה-4.6.2013 והיא התבססה על כמה סצנות מהמחזה "ציד המכשפות". ההצגה, בהשתתפותן של שמונה שחקניות, מציגה הקבלה בין מכשפות לפושעים, ועוסקת מתוך כך גם ביחס החברה לפשיעה ולפושעים כיום. הקבוצה עבדה רבות על ניסיון להבין מיהו פושע, כיצד נוצר פושע והאם החברה היא זו שיוצרת אותו. "אחת המטרות של הסדנה היא להיכנס לנעליים של אחר, משהו מובהק שנדרש ממשפטן, לשחק את התפקיד ולהיות בתפקיד", מסבירה שלומית בן מנחם, עוזרת הבמאי. "אנחנו במקום של 'אני לא אהיה פושעת', אבל מה גורם לי להגיד את זה ומה נותן לי את הביטחון הזה? גם אנשים שפשעו לא חשבו שיהיו פושעים בעצמם".

 

mehushafot

מכושפות - הצגת התיאטרון לשנת תשע"ג 

שוברת שגרה
ספיר עפרון, 25, משנה ב' היא סטודנטית בסדנה ובחרה להגיע אליה לשם הגיוון: "הרגשתי שקשה לי כל הזמן להתעסק בלימודים, ואחרי שנה א' רציתי לשנות את היום-יום והשיעורים הפרונטאליים". לדבריה של ספיר, מעולם לא שיחקה על במה מלבד מסיבת הסיום בכיתה ו'. עם זאת, היא החליטה לעשות את המעשה האמיץ ולהצטרף לסדנה והיא אינה מתחרטת: "זה היה ממש ניקוי ראש בשבילי, ממלא באנרגיות ובמצב רוח טוב. האווירה בסדנה מעולה ויצא לי להכיר חברות מקסימות שאני מאוד אוהבת. ספק אם היינו מגיעות לאותה רמת פתיחות בסיטואציה אחרת", היא משתפת. בנוסף להיותה 'שוברת שגרה', הסדנה תרמה לספיר גם בפן הלימודי: "אנחנו נוגעים בדברים שלמדנו בקורסים שונים בפקולטה. למשל, אני לוקחת קורס בעבירות המתה והיה שיעור שפשוט ישבתי וקישרתי כמעט את כל מה שהמרצה אמר להצגה." לסיכום החוויה עד כה אומרת ספיר: "אני מרגישה שהסדנה פתחה לי את הראש בהרבה מובנים. היא מעשירה ונותנת ערך מוסף לשבוע שלי. עכשיו אנחנו בשלב של כתיבת טקסטים וחזרות ארוכות. העבודה לא תמיד קלה – ולפעמים נראה שקצת קשה לשלב זאת עם עומס העבודות - אבל היא מעניינת, מאתגרת ובסופו של דבר התוצר הוא ייחודי והוא שלנו."

 

shvil

בשביל הצדק הצגת התיאטרון לשנת תשע"ב

 


 

מאחורי הקלעים 
ד"ר ענת הורוויץ, מסגל הפקולטה, היא המנחה האקדמית של הסדנה מזה שנתיים יחד עם פרופ' חנינה בן מנחם, מייסד הסדנה. תפקיד המנחה האקדמי הוא להציג בפני התלמידים נושאים משפטיים שעליהם לנסות לבטא באופן תיאטרלי, שיעמיק את ההבנה שלהם באותו הנושא. "המנחה לא בא עם נושא אחד שהוא כופה על הקבוצה, אלא בדרך-כלל מציג באופן כללי את אותו הדיאלוג שקיים בין התיאטרון למשפט וממחיש אותו באמצעות כמה נושאים. כל קבוצה רואה, תוך כדי השיחה, מהם הנושאים שמדברים אליה ומהו הנושא שבו יש לה יכולת לומר משהו", מסבירה הורוויץ. נוסף לכך היא מציינת: "אני חושבת שזה פרויקט מדהים שמאפשר למידה ייחודית בהרבה מאוד רבדים. כמו כל אמנות, לתיאטרון יש את השפה שלו וכך אפשר לבטא רעיונות ומחשבות על המשפט באופן שלא ניתן לבטא בדרכים המקובלות ובמסגרת הכלים השגרתיים שקיימים בפקולטה". לדבריה קיימים גם היבטים נוספים שתורמת הסדנה, כמו היכולות שמפתחים הסטודנטים בעמידה מול קהל, שימוש בשפת גוף והיכולת להיכנס לדמות האחר באמצעות גילום דמות בהצגה. כל אלו כישורים שחשובים גם לעורכי דין לעתיד.

 

 121