check
בוגרות תוכנית עמיתי המחקר של הפקולטה למשפטים זכו במלגת פולברייט | הפקולטה למשפטים

______________________________________________

בוגרות תוכנית עמיתי המחקר של הפקולטה למשפטים זכו במלגת פולברייט

בוגרות תוכנית עמיתי המחקר של הפקולטה למשפטים זכו במלגת פולברייט

 

ההשקעה של הפקולטה למשפטים בסטודנטים לתארים מתקדמים ועמיתי מחקר לא אכזבה, ולראשונה כל שלוש הזוכות במלגת תוכנית פולברייט היוקרתית לשנת 2013 הן מתכנית עמיתי המחקר של הפקולטה למשפטים


תכנית פולברייט, שנוסדה בארצות הברית ב-1946, מעניקה מלגות בשני מסלולים: מסלול אזרחים אמריקאים ומסלול אנשי אקדמיה לא-אמריקאים מצטיינים המעוניינים ללמוד בארצות הברית. בישראל פועלת התוכנית דרך קרן החינוך ארצות הברית-ישראל, ועם המשפטנים הבולטים שזכו לתמיכה במסגרתה ניתן למנות את נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק ואת שר המשפטים לשעבר פרופסור דניאל פרידמן. גם בקרב סגל הפקולטה למשפטים ניתן למנות מספר רב של זוכי מלגות פולברייט, בהם פרופסור איל זמיר, פרופסור דפנה לוינסון-זמיר, פרופסור אסף חמדני ופרופסור דוד אנוך. עתה מצטרפות לרשימה מכובדת זאת ד"ר תמי הראל בן-שחר, סיון שלמה אגון וד"ר שרון שקרג'י, בוגרות תוכנית עמיתי המחקר בפקולטה.

 

החוקרות המצטיינות

אמנם מדובר בשלוש חוקרות צעירות שכולן מהפקולטה למשפטים, אך הן נבדלות זו מזו בתחומי העניין הספציפיים ודרכן האקדמית. שרון שקרג'י, שעבודת הדוקטור שלה הוגשה ואושרה בשנת הלימודים החולפת, היא תלמידה בפקולטה מאז 2001, אז החלה את התואר הראשון שלה במשפטים, תוך כדי שילוב בתוכנית "אמירים" למדעי הרוח. היא המשיכה לתואר שני בפקולטה בהנחיית פרופ' מיכאל קרייני, והתמקדה בנושא המשפט הבינלאומי הפרטי. עבודת הדוקטורט שלה, בהנחייתה של פרופ' סיליה פסברג, עסקה בכללי ברירת דין בנישואין וגירושין.

 

"במהלך שנות הדוקטורט הייתי חברה בתוכנית עמיתי המחקר של הפקולטה ובפורום למשפט פרטי", מספרת שקרג'י. "מבחינת משפט בינלאומי פרטי אין מקום יותר טוב להיות בו – בטח בישראל – מאשר האוניברסיטה העברית. לאור נסיוני האישי, אחד התנאים החשובים עבור מחקר בתחום המשפט הבינלאומי הפרטי הוא ספרייה טובה עם אוסף מקורות השוואתיים גדול. אז אמנם לא ניתן שלא להתרשם מהספרייה באוניברסיטת הרווארד, שם חקרתי במשך שנה לצורך כתיבת הדוקטורט, אך אין לספרייה שלנו בירושלים במה להתבייש".

 

לצדה זכתה במלגה גם ד"ר תמי הראל בן-שחר, שהשלימה את כתיבת הדוקטורט שלה בפקולטה למשפטים באפריל האחרון בהנחייתם של פרופסור ברק מדינה ופרופסור דוד אנוך. בשנתיים האחרונות הייתה הראל בן-שחר מנחה אקדמית של הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות בפקולטה, ובשנה החולפת גם מנחה של הסדנה למשפט ציבורי. "המחקר שלי מקדם טיעון פילוסופי בדבר עקרון הצדק החלוקתי הראוי בתחום של חינוך, ובוחן כיצד שאלות של צדק חלוקתי בחינוך באות לידי ביטוי במשפט", היא מסבירה.

 

לזכייה המשולשת שותפה סיון שלמה אגון, שהצטרפה לפקולטה לאחר כשש שנות שירות כקצינה במחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית. "הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית", מסבירה שלמה-אגון, "היא חממה לחוקרים בתחום המשפט הבינלאומי – הן בישראל והן בעולם. לכן היה זה המקום הטבעי עבורי לעבודת הדוקטורט". עבודת הדוקטורט של שלמה-אגון התמקדה באפקטיביות מערכת יישוב הסכסוכים של ארגון הסחר העולמי, ונכתבה בהנחייתם של דיקן הפקולטה, פרופ' יובל שני, וסגן הדיקן, פרופ' תומר ברודי.

 

החוקרות הצעירות פעלו לא מעט בישראל ומחוצה לה. שקרג'י, לדוגמא, הקימה את הפורום לדיני משפחה. "הרגשתי שחסר שיח בהיבטים של דיני משפחה", היא מספרת. "הפורום מאגד את החוקרים בתחום דיני המשפחה מכל המוסדות בישראל, וגם כמה חוקרי משפחה שאינם מתחום המשפטים". שלמה אגון הייתה חברה בפרויקט המחקר שהוביל דיקן הפקולטה, פרופ' יובל שני, בתחום האפקטיביות של טריבונלים בינלאומיים, במימון מועצת המחקר של האיחוד האירופי, ה-ERC. היא אימנה במשך שנתיים את נבחרת הפקולטה לתחרות המשפט המבוים הבינלאומית ע"ש ג'סאפ. כמו כן, במהלך הדוקטורט התמחתה שלמה אגון במסגרת ארגון הסחר העולמי, שבו עוסקת עבודת הדוקטורט שלה, ולאחר מכן הוזמנה לארגון בינלאומי זה כחוקרת אורחת. חלקן של הזוכות לא נפקד גם מן הכיתות – כמתרגלות – והן הקנו ידע לדור הבא של החוקרים. כך, למשל, מספרת שקרג'י: "בשנה האחרונה לימדתי את קורס המבוא למשפט ישראלי בתוכנית הבינלאומית של הפקולטה. מדובר בחוויה מאוד מעניינת ויוצאת דופן, הן מצד הנושא והן משום הצורך 'לתרגם' את השיטה הישראלית לתלמידים שבאים ממגוון שיטות משפטיות שונות, ממגוון שיטות הוראה ולמידה".

 

הצעות המחקר של הזוכות שונות למדי זו מזו. זו של שרון שקרג'י, שנמצאת כבר באוניברסיטת מישיגן, תתמקד בהסדרה של מערכות יחסים זוגיות שאינן נישואין קובנציונאליים, וזאת בהנחייתו של פרופסור מטיאס ריימן. "אחד היסודות בדוקטורט שלי נוגע לפיחות המעמד של נישואין, כלומר מה שמקובל לכנות המעבר של נישואין מסטטוס לחוזה. אחרי כמה שנים של עבודה מאומצת על ההסדרה העבר-לאומית של נישואין, התחדדה אצלי ההבנה שכיום כבר אין טעם להבחין בין הנישואין למערכות יחסים אחרות, לפחות מבחינת זכויות בין הצדדים לבין עצמם. לכן נראה לי מוזר שאין הסדרה, כלומר כללי ברירת דין, עבור מערכות יחסים כאלה. כשהתחלתי לקרוא גיליתי שיש מקרים שבהם הוצעה הסדרה, אבל אז היא לא שיטתית ולא מדויקת".

 

בן-שחר ושלמה אגון נסעו שתיהן לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת ניו-יורק, אם כי לשתי תוכניות שונות. בן-שחר חברה בתוכנית "תקווה", שמבקשת לקדם מחקר שעושה שימוש במשפט עברי ובתחומים קרובים. "במסגרת התוכנית אני ממשיכה לחקור בנושא צדק חלוקתי ויישומו במשפט. מחקר אחד עוסק בבתי ספר דתיים ובמתח הנוצר בין אינטרסים דתיים ותרבותיים ובין צדק חלוקתי. מחקר נוסף בו אעסוק יתמקד בדרישת השוויון ביחס לטובין שמתאפיינים בתחרותיות בצריכה". שלמה אגון מונתה כעמיתת Emile Noel במרכז ז'אן מונה. במסגרתו היא תהיה שותפה בפרויקט אשר מבקש לבחון את השיח המשפטי שמקיימים בתי משפט בינלאומיים עם קהלים רבים ושונים – בנוסף למדינות – במטרה לבסס ולשמר את הלגיטימציה שלהם כחלק מן הממשל הגלובלי.

 

מהפקולטה לפולברייט

זוכות המלגה יוצאות להמשיך את מחקרן האקדמי בארצות הברית, באוניברסיטאות ובערים שונות. הן נבחרו לאחר הליך מוקפד של התוכנית, שכולל הגשת תוכנית מחקר, המלצות כתובות ולבסוף ראיון אישי. תהליך מיון שכזה יכול כמובן להיות מוקד לחץ, אך התשובות הגיעו במהרה, ולשמחתן של השלוש – היו חיוביות.

 

הפקולטה תרמה לא מעט להליך הקבלה. "הפקולטה כגוף, וגם אנשים ספציפיים בה, תרמו במידה רבה לעיצובי כמשפטנית", מסבירה שקרג'י, "וההישגים האקדמיים שלי בהחלט קשורים היטב בלימודיי בפקולטה, ובפרט בדברים שלמדתי מפרופסור פסברג. כמו כן – היו רבים בפקולטה, אנשי סגל ומנהלה, שדאגו להפוך את התהליך לכמה שיותר חלק". שלמה אגון מתארת חוויה דומה – "מנחי הדוקטורט היו שותפים מלאים לא רק לכל אורכו של הדוקטורט, אלא בכל שלב לקראת היציאה לפוסט. קשה לדמיין את הדרך המרתקת בה הלכתי בשנים האחרונות, וההישגים שהביאה עימה, ללא הנתינה והסיוע הללו."  

 

התמיכה של הפקולטה למשפטים בחוקרות לא מסתיימת רק בעצם המלגות והתוכניות, וצוות הפקולטה מסייע גם בהמשך. "יפה, רכזת הדוקטורנטים, מאד סייעה בפן המינהלי של הגשת הבקשות למלגה, החזיקה איתנו אצבעות ושמחה יחד איתנו כשהגיעו הבשורות הטובות", משתפות בן-שחר ושלמה אגון. "בכלל, קהילת הדוקטורנטים המשובחת בפקולטה תרמה רבות בכל השלבים – חברתית ומקצועית, עם עמיתים שאיתם אפשר להתייעץ ולשתף במידע". שקרג'י מסכמת: "ההשקעה של הפקולטה בתוכנית עמיתי המחקר השתלמה, לפחות בעיניי. בשנים שבהן הייתי שותפה בתוכנית, עמיתי המחקר היו קבוצת תמיכה של ממש אחד לשני, ויחסי החברות שהתפתחו, כמו גם הקוליגאליות, תרמו רבות, גם בכל הקשור לתוכניות תחרותיות, שגם ביחס אליהן רבים חלקו מידע שהיה ברשותם, בנדיבות ובשמחה". "התוכנית יצרה מסגרת מעניינת ומאתגרת", מוסיפה בן-שחר, "שכללה גם מידע מעשי לגבי תכנון קריירה, פוסט-דוקטורט ועוד".

 

בעתיד מקוות החוקרות הצעירות לחזור לכור מחצבתן. הראל בן-שחר כבר נקלטה כחברת סגל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, שהיא צפויה להתחיל ללמד בה כשתחזור לישראל. שקרג'י ושלמה אגון צפויות אף הן, לאחר שיסיימו את מחקריהן בארצות הברית, להשתלב בקהילה האקדמית בישראל ובסגלי הפקולטות למשפטים המובילות בארץ.

 מימין - בן שחר, שלמה אגון ושקרגי' בטקס קבלת מלגת פוברייט