check
אח בוגר הגרסה המשפטית | הפקולטה למשפטים

אח בוגר הגרסה המשפטית

אח בוגר, הגרסה המשפטית

תוכנית חונכות חדשה בפקולטה מפגישה בין סטודנטים תלמידי שנה ראשונה לבין משפטנים בוגרי הפקולטה, ובמסגרתה קוראים הבוגרים את עבודותיהם של הסטודנטים בקורס "כתיבה ומחקר במשפט" ומעירים עליהן.

 -יובל שוהם-

רק שמונה חודשים עברו מאז שספיר פלס דרכה לראשונה בחייה בפקולטה למשפטים, וכבר היה עליה להתייצב מול שר המשפטים לשעבר, פרופ' יעקב נאמן, ולשמוע ממנו הערות על העבודה המשפטית הראשונה שכתבה בחייה. "האמת היא שחששתי מאוד, נלחצתי שהוא יגיד שהטיעונים המשפטיים שלי לא היו טובים", מודה ספיר בכנות. "אבל הוא דווקא הסכים איתם מאוד והיה לנו דיון פורה ומעניין."

 

ספיר ודאי לא היתה היחידה בין חבריה שהרגישה כך. כשישים סטודנטים משנה א' השתתפו השנה בתוכנית חדשה של הפקולטה, במסגרתה "הוצמד" לכל אחד מהם עורך דין, שופט או משפטן בכיר אחר בוגר הפקולטה, שקרא את העבודה המשפטית שחיברו בקורס "כתיבה ומחקר במשפט" ונתן להם חוות דעת עליה. כך, מעבר להערותיהם של מתרגלי הקורס, זכו הסטודנטים להיפגש עם משפטנים בוגרים ומנוסים ולשמוע גם את דעתם.

 

"כשדיקן הפקולטה יזם את התוכנית, המחשבה הייתה שיש לנו מאגר נפלא של בוגרים שאנחנו מאוד רוצים לקדם את הקשר איתם ואת החיבור שלהם לפקולטה, ושזו גם דרך נהדרת שבה יוכלו לתרום מניסיונם הרב", מסבירה עו"ד יעל קריב-טייטלבאום, מנחת הקורס. "לא לכל הסטודנטים משנה א' יש אבא שופט, ולדעתי חשוב שהם ייפגשו גם עם אנשי פרקטיקה. מעבר לכך, אני יודעת שלפעמים אומרים על הסטודנטים בפקולטה שהם אמנם מתמחים מעולים ויש להם חשיבה משפטית מצוינת ועמוקה, אבל מרגישים שיש עוד מה לשפר בכתיבה שלהם וההתנסחות המשפטית שלהם לא טובה כפי שהיא אמורה להיות. לכן, אני חושבת שזה מצוין שיש עוד זוג עיניים שעובר על העבודה שלהם ונותן להם חוות דעת." עו"ד קריב-טייטלבאום מדגישה כי מטרת המפגשים בין הסטודנטים לבין החונכים היא להציג בפניהם זווית ראיה אחרת ורחבה יותר. "החונכים לא שופטים את העבודה לפי הקריטריונים של מתרגלי הקורס ונותנים עליה ציון סופי, אלא מביאים את ראיית עולמם הכללית יותר, נותנים דגשים והערות על טיב הכתיבה והטיעונים המשפטיים, ובעיקר מעניקים להם כלים שבוודאי יעזרו להם בהמשך. מעבר לכך, המפגשים התפתחו גם לשיחות אישיות יותר, וסטודנטים רבים סיפרו לנו שנוצר קשר טוב עם החונכים שלהם. חלקם אפילו החליטו לשמור על קשר בעתיד."

 

"לראות את המציאות ב-360 מעלות"

במסגרת הקורס, שהוא חובה לכל תלמידי שנה א', בוחרים הסטודנטים שאלת מחקר בסוגיה משפטית מסוימת וכותבים עליה עבודה בהיקף של 3,500 מילים. עבור רובם, זהו למעשה המפגש הראשון עם עולם הכתיבה המשפטית. העבודה של ספיר, למשל, עסקה בהשלכות של הכרזה על שטחים במזרח ירושלים כמיועדים להקמת גנים לאומיים ובחנה את השאלה אם היא מאפשרת בנייה ופיתוח שוויוני לכלל תושבי העיר. ספיר אומרת כי אף על פי שמדובר בנושא שעלול להיתפס כצבוע בצבעים פוליטיים עזים, היא הצליחה לשמור את עבודתה נקייה מהם. "גם פרופ' נאמן, שדעתו הפוליטית שונה אולי מהשקפת עולמי הפוליטית, היה מאוד ענייני ולא נתן לזה להשפיע על אופי הדיון בינינו", היא מספרת. "זה דווקא היה מעניין לראות את הנושא מהעיניים של אדם שישב בממשלה וקיבל החלטות רבות שקשורות לנושא העבודה. למשל, בעבודה כתבתי על הגן הלאומי במורדות הר הצופים, שההחלטה לגביו ניתנה בשנת 2013, כשנאמן היה שר המשפטים. כך שלמזלי קיבלתי חונך שהיה מאוד בקי בנושא בו בחרתי. מעבר לכך, היה לנו גם דיון מעניין על ירושלים ועל ההיסטוריה שלה. נאמן, בתור ירושלמי שגדל חלק מחייו בעיר העתיקה, הוסיף לשיחה ביננו את הפן האישי של איך זה לגדול בעיר שיש בה כל-כך הרבה שסעים."

 

עו"ד יעל קריב-טייטלבאום

"אני רואה חשיבות רבה מאוד בכך שסטודנטים, כבר בשלב מוקדם מאוד, יראו ויבינו את המציאות ב-360 מעלות, ולא ב-90 או 45", אומר מצדו פרופ' נאמן. "חשוב שיוכלו לראות ולהבין השלכות חברתיות רחבות, איך כל דבר משפיע על נושאים פוליטיים ולא פוליטיים. חשוב שתהיה להם זווית ראייה מלאה על המציאות. לכן אני מאוד שמחתי שפנו אליי ולדעתי הפרויקט חשוב מאוד. וחוץ מזה, העבודה של ספיר היתה מצוינת."

 הכלי המרכזי של המשפטן

העט, כידוע, חד מן החרב; אך נראה שהעטים של הדורות האחרונים מחודדים הרבה פחות. הדורות הצעירים אפופים 24 שעות ביממה בסמארטפונים, בפייסבוק ובטוויטר, ולא מצליחים להשתחרר מהכורח להעביר כמה שיותר מידע בכמה שפחות משפטים. כל חריגה מ-140 תווים הופכת ל"חפירה", ולמי יש זמן לקרוא ספר שלם. אמנם ניתן להניח שסטודנטים למשפטים התברכו ברמת כתיבה גבוהה הממוצע, אך אין ספק שהקורס – ועמו התוכנית החדשה – עשויים לשפר אותה פלאים. "אני חושבת שזה מתחיל כבר מהתיכון: לא עובדים מספיק עם התלמידים על יכולות כתיבה וניסוח, וזה משהו שניכרת בו ירידה מסוימת", מסכימה עו"ד קריב-טייטלבאום. "בקורס אנחנו מנסים ללמד את הסטודנטים איך לכתוב טיעון סדור, איך מבצעים מחקר משפטי, איך מתנסחים כראוי וכדומה, אבל מן הסתם אנחנו לא יכולים לתת להם משוב על כל משפט ומשפט. הסטודנטים צריכים ללמוד לכתוב, ודאי בתור משפטנים, שכתיבה היא כידוע הכלי הכי מרכזי שלהם. אני בהחלט מקווה שכמה שיותר סטודנטים ייקחו חלק בתוכנית בשנה הבאה."