check
המעבדה לתרפיה פאג'ית | הפקולטה לרפואת שיניים

המעבדה לתרפיה פאג'ית

ד"ר רונן חזן

רונן חזן

נושאי מחקר:

אנטיביוטיקות הן ככל הנראה התרופות המוצלחות ביותר שמצא האדם. הן הצילו את חייהם של מאות מליוני אנשים והן מהוות את אחת הסיבות העיקריות להכפלה בתוחלת חיי המין האנושי במאה השנים האחרונות. למרות זאת, עם השנים הלכו והתגלו גם חסרונות בטיפול האנטיביוטי. קודם כל, השימוש ביתר בהן הביא לעלייה ניכרת בחיידקים עמידים לכל האנטיביוטיקות הקיימות, בעיקר בבתי חולים. שנית, טווח הפעולה הרחב שלהם מביא לכך שהן גורמות לנזק לחיידקי המיקרוביום. שלישית, לאנטיביוטיקות יש יעילות נמוכה מאד כנגד ביופילמים. כך שנדרשים כלים חדשים ויעילים שייתנו מענה בעיתות שהאנטיביוטיקות אינן מספקות.

 

המעבדה שלנו מתמקדת באחד הפתרונות המבטיחים לבעייה זו:

תרפיה פאג'ית:  פאג'ים הם וירוסים שתוקפים במדויק ובאופן יעיל תאי חיידקים. לפאג'ים מספר מאפייני מפתח ההופכים אותם לנשק אנטי-בקטריאלי יעיל מאין כמותו: א. ניתן לגדל את הפאג'ים על חיידקי המטרה ולהעלות את הספציפיות שלהן כנגדו. ב. בניגוד לאנטיביוטיקות, במצב של התפתחות עמידות ניתן להשביח את הפאג'ים תוך כדי תהליכים אבולוציוניים קלאסיים ("אימון" פאג'ים) או הנדסה גנטית. בנוסף, במצבים כאלה ניתן, בקלות יחסית, לבודד פאג'ים חדשים מהטבע, ספציפית נגד החיידק העמיד. ג. פאג'ים הם ספציפיים ואי לכך לא גורמים נזק לחיידקים אחרים במאכסן או בסביבה. ד. החיידקים מתרבים בנוכחות חיידק המטרה ונעלמים לאחר שהפתוגן נעלם. ה. פאג'ים פוגעים ביעילות רבה בביופילמים. לאור כל אלה, הפאג'ים זוכים היום להתעניינות מחודשת ורבה בעולם.

המעבדה שלנו חוקרת ומפתחת את כל השלבים הנדרשים לתרפיה פאג'ית, מבידוד ואפיון פאג'ים מהטבע, דרך מודלים לריפוי ועד לריפוי חולים.

פרסומים

אתר המעבדה

RonenH@ekmd.huji.ac.il