check
פרויקט התיכונים - יפן | לימודי אסיה

פרויקט התיכונים - יפן

 "פרויקט התיכונים - מדור יפן" הינו פרויקט התנדבותי של סטודנטים ממדור יפן של החוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית. במסגרת הפרויקט, סטודנטים מצטיינים מגיעים לתיכונים בירושלים ומעבירים הרצאה על הגיאוגרפיה, ההיסטוריה והתרבות של יפן. כמו כן, בחלק מבתי הספר מתקיימים "ימי יפן",שהם  ימי פעילות הכוללים, מלבד הרצאה, סדנאות בנושאים שונים הקשורים ליפן.
 
לתכנית זו שתי מטרות עיקריות: הראשונה - בניית קשר בלתי אמצעי בין תלמידי התיכון לבין הסטודנטים. השנייה - יצירת היכרות ראשונית עם היבטים מגוונים של התרבות היפנית החל ברקע הגיאוגרפי וההיסטורי של יפן וכלה בתרבות הפופולארית ביפן.
 
רוב בני הנוער חשופים לתרבות היפנית דרך הטלוויזיה (תכניות אנימציה) ודרך מאפייני תרבות נוספים כמו מאכלים, אופנה ועוד. למיטב ידיעתנו, מרביתם של תלמידי התיכון אינם מודעים למיקום הגיאוגרפי של יפן, להיסטוריה שלה ולמאפיינים הייחודים שגורמים לה להיות כל כך דומיננטית בעיצוב התרבות הפופולארית בעולם כיום. אנו רואים חשיבות רבה בהקנייתה של טעימה מן התרבות המעניינת והמסקרנת הזו ובפתיחת אופקים נוספים בפני בני הנוער.
 
כסטודנטים באוניברסיטה, חשוב לנו לשמש דוגמה לצעירים, ולחשוף את עולם הידע שלהם לעולמות שאנו רכשנו כבר היכרות עמם, אנו שואפים לפתח את סקרנותם של תלמידי התיכונים ולגרום להם להגיע אל שערי האוניברסיטה. כיום ישנם מספר פרויקטים המשלבים סטודנטים ובני נוער אך לא כל הסטודנטים יכולים לקחת חלק בהם. דרך "פרויקט התיכונים" של מדור יפן אנו מבקשים לייצר עוד חיבור אל עולם הנוער, ובתרבות היפנית אנו מוצאים דרך מצוינת לבניית קשר שכזה.
 
הפרויקט,פיקוחו ותחת הדרכתו של ד"ר ניסים אוטמזגין מהחוג ללימודי אסיה באוניברסיטה העברית בירושלים, התקיים עד כה במשך ארבע שנים, שבמהלכן נחשפו מאות תלמידי תיכון לתרבותה הייחודית של יפן. בתי הספר התיכונים בירושלים שאליהם הגיע הפרויקט הם: "חוות הנוער הציוני", "מקיף גילה", "אנקורי", "סליסברג", "בויאר", ו"הגימנסיה העברית".
 
התגובות שהתקבלו הן מהתלמידים והן מהמורים היו מאוד חיוביות. על פי המשובים שחולקו אחרי השיעור, הסתבר כי הרוב הגדול של התלמידים היו מלאי הערכה לתוכן השיעורים. גם מורי התיכונים הביעו התלהבות מן הפרויקט והדגישו שחשיבות הפרויקט אינה רק בעצם החשיפה ליפן, מדינה מרתקת אשר אנו יודעים עליה מעט, אלא גם משום שעם העברת התכנים הקשורים ליפן מתקיימת תקשורת בין תלמידי האוניברסיטה לבין תלמידי התיכון. בפגישות אלה, הסטודנטים משמשים כמודל לחיקוי עבור התלמידים.
 
בשנת הלימודים הבאה אנו מתכוונים להעמיק את הקשרים שכבר יצרנו עם בתי הספר שבהם התקיימה הפעילות בנושא יפן בשנים שעברו, ולהרחיב את פעילות פרויקט התיכונים לבתי ספר נוספים.